دور استراتيجية المحيط الأزرق في تعزيز الإدارة التنافسية لكلية التربية بالعريش: تصور مقترح

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم التربية المقارنة كلية التربية جامعة العريش

المستخلص

 هدف البحث الحالي إلى وضع تصور مقترح لدور استراتيجية المحيط الأزرق في تعزيز الإدارة التنافسية لكلية التربية بالعريش من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم. وعليه استخدم البحث الحالي المنهج الوصفي، واستُخدمت الاستبانة كأداة لجمع المعلومات بأسلوب الحصر الشامل لعينة البحث البالغ عددها (102) فردًا، وكان من أبرز النتائج التي توصل إليها البحث ما يلي: أن جاءت درجة ممارسة استراتيجية المحيط الأزرق في كلية التربية بالعريش مُحققة بدرجة متوسطة، وجاء بُعدا الابتكار والزيادة مُحققان بدرجة متوسطة، بينما جاء بُعدا التقليص والاستبعاد مُحققان بدرجة ضعيفة من خلال استجابات أفراد العينة، وجاءت درجة الإدارة التنافسية لكلية التربية بالعريش مُحققة بدرجة متوسطة، وجاء دور استراتيجية المحيط الأزرق في تعزيز الإدارة التنافسية لكلية التربية بالعريش مُحققًا بدرجة متوسطة، وأوصى البحث بتَبني التصور المقترح لدور استراتيجية المحيط الأزرق في تعزيز الإدارة التنافسية لكلية التربية بالعريش.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Role of Blue Ocean Strategy in Enhancing the Competitive Management For the Faculty of Education in Arish: A Proposed Prospective

المؤلف [English]

  • أحمد إبراهيم سلمي أرناؤوط
قسم التربية المقارنة كلية التربية جامعة العريش
المستخلص [English]

the current research aims to develop a proposed prospective for the role of the Blue Ocean Strategy(BOS) in enhancing the competitive management for the Faculty of Education in Arish from the point of view of faculty members and their assistants. The current research used the descriptive approach and the questionnaire was used as a tool to collect information from the research sample which consisted of (102) members by using the comprehensive inventory method. The most prominent results were reached by research: The degree of practicing the Blue Ocean Strategy (BOS) in the Faculty of Education in Arish was achieved at an average level.
The dimensions of innovation and increase were achieved at an average level while the dimensions of reduction and exclusion were achieved at a weak level through the responses of the sample members. The degree of competitive management of the Faculty of Education in Arish was achieved at an average level. The role of the Blue Ocean Strategy (BOS) in enhancing the competitive management of the Faculty of Education in Arish was achieved at an average level. The research recommended adopting the proposed prospective to activate the role of the Blue Ocean Strategy (BOS) in enhancing the competitive management of the Faculty of Education in Arish.  

الكلمات الرئيسية [English]

  • Blue Ocean Strategy
  • Competitive Management
  • Higher education institutions - Arish University