درجة توظيف استراتيجية التلعيب Gamification في رياض الأطفال الأردنية من وجهة معلمات الطفولة المبكرة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المناهج والتدريس - جامعة البلقاء التطبيقية -كلية الاميرة عالية الجامعية - قسم العلوم التربوية - الاردن

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن درجة توظيف استراتيجية التلعيب في رياض الأطفال الأردنية من وجهة معلمات الطفولة ‏المبكرة، حيث تكونت عينة الدراسة من (364) معلمة في القطاعين الحكومي والخاص في مديرية التربية والتعليم التابعة للواء الجامعة في محافظة العاصمة عمان الأردن، في الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي (2023/2024) تم اختيارها بالطريقة العشوائية، ولتحقيق أهداف الدراسة طورت الباحثة أداة دراسة عبارة عن استبانة مكونة من (26) فقرة تم تطبيقها على عينة الدراسة بعد التحقق من دلالات صدقها وثباتها بالطرق العلمية، حيث أظهرت نتائج الدراسة أن درجة توظيف استراتيجية التلعيب جاء بمستوى متوسط، وأنه لا توجد فروق دالة إحصائيا تعزى إلى قطاع التعليم للروضة (حكومية أو خاصة) وكذلك عدم وجود فروق تعزى إلى المؤهل العلمي للمعلمة، وأوصت الدراسة بزيادة استخدام استراتيجيات التعلم النشط عموما والتلعيب خصوصا نظرا لأهميتها في التعليم.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Degree of Employing the Gamification Strategy in Jordanian Kindergartens from the Point of View Early Childhood Teachers

المؤلف [English]

  • ِamal alsabeelah
Al-Balqa Applied University -princess Alia university collage -education science department
المستخلص [English]

The current study aimed to reveal the use of the gamification strategy in Jordanian kindergartens from the point of view of early childhood teachers, as the study was created by (364) teachers in the government and private sectors in the Education Directorate affiliated to the University District in the capital, Amman, in the second semester (2023/2024) who were randomly selected. To achieve the objectives of the study, the researcher developed a study tool in the form of a questionnaire consisting of (26) paragraphs that were applied to the accuracy of the study after verifying the indications of its validity and proving it by scientific methods, as the results of the study failed that the degree of employment of the gamification strategy was average, but there were only statistically significant differences attributed to the education sector of the kindergarten (government or private), as well as there were no differences attributed to the teacher's academic qualification. The study recommended the use of six types of active learning in general and gamification due to its importance in education

الكلمات الرئيسية [English]

  • Gamification Strategy
  • Early Childhood
  • Kindergarten