نمذجة العلاقات السببية بين جودة العلاقة بين الوالدين والمراهق المدركة، وأساليب التعامل مع الغضب، وجودة الصداقة لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية الدراسات العليا للتربية جامعة القاهرة

2 كلية الدراسات العليا للتربية جاممعة القاهرة

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلى التحقق من إمكانية التوصل إلى نموذج بنائي مفترض يوضح العلاقات السببية بين جودة العلاقة بين الوالدين- المراهق المدركة (كمتغير مستقل)، وأساليب مواجهة الغضب (كمتغير وسيط)، وجودة الصداقة (كمتغير تابع) لدي طلاب المرحلة الثانوية، من خلال تحليل المسار، وكذلك تعرُّف إمكانية التنبؤ بجودة الصداقة من خلال جودة العلاقة بين الوالدين – المراهق المدركة، وأساليب التعامل مع الغضب، والكشف عن الفروق بين أفراد العينة في متغيرات الدراسة وفقًا للنوع، وقد اعتمد البحث على المنهج الوصفي، وبلغت عينة البحث الأساسية (249) طالبًا من طلاب المرحلة الثانوية بمتوسط عمرى قدره (16,951)، وانحراف معياري قدره (1,623)، وتم استخدام مقياس جودة العلاقة بين الوالدين والمراهق المدركة، ومقياس أساليب التعامل مع الغضب، ومقياس جودة الصداقة (جميعهم من إعداد الباحثتين)، وأسفرت النتائج عن أن أساليب التعامل مع الغضب التكيفية تعد متغيرًا وسيطًا في العلاقة بين جودة العلاقة بين الوالدين والمراهق وجودة الصداقة؛ في حين أن أساليب التعامل مع الغضب اللا تكيفية لا تقوم بدور الوساطة في هذه العلاقة. كما أشارت نتائج البحث إلي عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات الذكور والإناث في جودة العلاقة بين الوالدين والمراهق ؛ وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات الذكور والإناث في أساليب التعامل مع الغضب، وذلك باستثناء أسلوب العدوان المباشر كانت الفروق في اتجاه الذكور؛ وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات الذكور والإناث في جودة الصداقة  وذلك باستثناء بُعد حل النزاعات حيث كانت الفروق في اتجاه الإناث. ويوصي البحث بالتدخلات الفعَّالة التي تهدف إلى تحسين جودة العلاقة بين الآباء والمراهقين، وتعزيز أساليب تعامل المراهقين مع الغضب.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Modelling the Causal Relationships between Perceived Parent-adolescent relationship quality Anger coping styles and Friendship quality among Secondary School Students

المؤلفون [English]

  • Manal Elhamlawy 1
  • Nafisa Fawzi Omar Omar 2
1 Faculty of Graduate studies for education Cairo University
2 Faculty of Graduate Studies for Education . Cairo University
المستخلص [English]

The current study aims to use path analysis to verify the possibility of creating a hypothetical structural model that shows the causal relationships between the perceived quality of the parent-adolescent relationship (as an independent variable), anger coping styles (as a mediating variable), and friendship quality (as a dependent variable) among high school students. Additionally, it seeks to discover possibilities for predicting friendship quality based on the perceived quality of the parent-adolescent relationship, anger coping styles, and gender differences in study variables among sample members. The primary sample consisted of (249) high school students with an average age of (16.951) and a standard deviation of (1.623), and the study employed a descriptive methodology. Three measures—the friendship quality scale, the anger coping styles scale, and the perceived quality of the parent-adolescent relationship—were employed by the researchers. The findings showed that while maladaptive anger coping styles do not mediate the association between the quality of friendship and the quality of the parent-adolescent relationship, adaptive anger coping styles do. According to the research findings, There were no statistically significant differences between the mean scores of males and females in the quality of the parent-adolescent relationship, between the mean scores of males and females in anger coping styles (with the exception of the direct aggression style, in which the differences favored males), and also between the mean scores of males and females in friendship quality (with the exception of the conflict resolution dimension, where the differences favored females). The research recommends effective interventions aimed at improving the quality of the relationship between parents and adolescents and enhancing adolescents' coping styles for anger.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Parent
  • adolescent relationship quality
  • Anger coping styles
  • Friendship quality