اتجاهات طالبات الصف الحادي عشر للتعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عُمان نحو الاستدامة الثقافيّة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية، جامعة السلطان قابوس، مسقط

2 قسم المناهج والتدريس- كلية التربية – جامعة السلطان قابوس

المستخلص

أُجريت هذه الدراسة لاستكشاف اتجاهات الاستدامة الثقافيّة لدى طالبات الصف الحادي عشر للتعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عُمان، وتكونت عينة الدراسة من (155) طالبة بمحافظة الداخلية، واستندت الدراسة الحالية على المنهج الوصفي القائم على وصف حدث أو ظاهرة ما بطريقة كمية أو نوعية خلال فترة زمنية معينة، وبُني مقياس الاتجاه وطوّر بحيث تضمن ثلاثة أبعاد: البُعد الاقتصادي للاستدامة الثقافيّة، والبُعد الاجتماعي للاستدامة الثقافيّة، والبُعد البيئي للاستدامة الثقافيّة، وقد جرى التحقق من الصدق الظاهري والثبات لأداة الدراسة باستخدام صدق المحكمين ومعامل الاتساق الداخلي، فبلغت قيمة ألفاكرونباخ (0.812)، حيث أظهرت النتائج أنّ مستوى اتجاهات طالبات الصف الحادي عشر كان إيجابيًّا ومرتفعًا، وقد بلغ المتوسط الحسابي والنسبة المئوية للدرجة الكلية (م=4.12،82.4%) وللبُعد الاقتصادي للاستدامة الثقافيّة (م=4.09،81.8%) وللبُعد الاجتماعي للاستدامة الثقافيّة (م=4.12،82.4%)، وللبُعد البيئي للاستدامة الثقافيّة (م=4.14،82.8%)، وأوصت الدراسة بضرورة تطوير برامج تعليميّة تعزز اتجاهات الطلبة نحو الاستدامة الثقافيّة باعتبارهم مشاركين فاعلين في عالم مليء بالتغيّرات المُستجدّة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Attitudes of eleventh grade post-basic education female students in the Sultanate of Oman towards cultural sustainability

المؤلفون [English]

  • Rahma Nasser Ali AL-badawi 1
  • Saif Al-Maamari 2
1 College of Education, Sultan Qaboos University, Muscat
2 Department of Curriculum and Instruction - College of Education - Sultan Qaboos University
المستخلص [English]

This study was conducted to explore the trends of cultural sustainability among eleventh grade female students of post-basic education in the Sultanate of Oman. The study sample consisted of (155) female students in Al Dakhiliyah Governorate. The current study was based on the descriptive approach Based on describing an event or phenomenon in a quantitative or qualitative way over a specific period. The attitude scale was built and developed to include three dimensions: the economic dimension of cultural sustainability, the social dimension of cultural sustainability, and the environmental dimension of cultural sustainability. The apparent validity and reliability of the study tool were verified using the validity of the arbitrators and the internal consistency coefficient. The Cronbach's alpha value reached (α=0.812). The results showed that the level of attitudes of eleventh grade female students was positive and high. The arithmetic mean and percentage of the total score reached (M=4.12, 82.4%) for the economic dimension of cultural sustainability (M=4.09, 81.8%) for the social dimension of cultural sustainability (M=4.12, 82.4%), and for the environmental dimension of cultural sustainability (M=4.14,82.8%), and the study recommended the need to develop educational programs that enhance students’ attitudes towards cultural sustainability as active participants in a world full of emerging changes.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Cultural sustainability
  • post-basic education
  • eleventh grade female student