فاعلية استراتيجيةK.W.L.H في تنمية مهارات التفکير الناقد والاتجاه نحو مهنة التدريس لدى طلاب دبلوم العام الواحد في التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس علم النفس التربوي کلية التربية – جامعة المنيا

المستخلص

هدفتالدراسةإلىالتعرف علىفاعليةاستراتيجية ( K.W.L.H ) فيتنميةمهاراتالتفکير الناقد والاتجاه نحو المهنةلدى طلاب الدبلوم العام بکلية التربية جامعةالمنيا،ولتحقيق هذا الهدفاستخدمتالباحثةالمنهجشبةالتجريبي للمجموعة الواحدة ذو القياس القبلي والبعدي ، وقامتالباحثةبتدريس مادة الفروق الفردية والقياس النفسيباستخداماستراتيجية (K.W.L.H ) لعينة الدراسة التي تکونتمن(45) طالب وطالبةمن طلاب الدبلوم العام الواحد ،وطبق عليهماختبار کاليفورنياللتفکير الناقد الصورة (2000) ومقياس الاتجاه نحو مهنة التدريس من إعداد الباحثة، قبل وبعد التجربة،وأسفرتنتائجالدراسةعنوجودفروقدالة إحصائيابينمتوسطيدرجات التطبيق القبلي والتطبيق البعدي في کل من مهاراتالتفکير الناقد والاتجاه نحو مهنة التدريس لصالح التطبيق البعدي وبحجمتأثيرمرتفع لاستخدام استراتيجيةK.W.L.H  في تنمية مهارات التفکير الناقد والاتجاه نحو مهنة التدريس ، وفيضوءتلکالنتائجخلصتالدراسةإلىمجموعةمنالتوصيات .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of K.W.L.H strategy in developing critical thinking skills and attitude toward teaching among the students of one-year general diploma in education

المؤلف [English]

  • elham othman
Instructor of Educational Psychology Faculty of Education - Minia University
المستخلص [English]

The study aimed at identifying the effectiveness of the K.W.L.H strategy in developing critical thinking and attitude toward teaching among the students of the general diploma in Faculty of Education Minia University. In order to achieve the objective of the study, the researcher used the quasi-experimental method, prior and post measurement design, for one group. The researcher taught two courses using K.W.L.H: Individual Differences and Psychological Measurement, to (45) male and female students of the one-year general diploma, the sample of the study. The California test of critical thinking image (2000) and the measure of the attitude toward the teaching profession both have been applied to the sample before and after the experiment. The study revealed a statistical difference between the average scores of pre-application and post-application of the critical thinking skills and attitude toward teaching in favor of post-application. It is also found that using the strategy of K.W.L.H in developing critical thinking and attitude toward teaching has high impact. According to the findings, the study suggests many recommendations.
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • K.W.L.H strategy
  • Critical thinking Skills
  • attitude toward teaching
المجلد 64، العدد 64 - الرقم المسلسل للعدد 64
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 135-181
  • تاريخ الاستلام: 14 يوليو 2019
  • تاريخ القبول: 14 يوليو 2019