تصميم خدمات المعلومات الرقمية وتقديمها والانخراط فى بيئة التعلم لدى طلاب شعبة تکنولوجيا التعليم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ تکنولوجيا التعليم المساعد کلية التربية - جامعة حلوان

المستخلص

يهدف البحث الکشف عن  أنسب نوع لمحفزات الالعاب (التحديات الشخصية / المقارنات المحدودة /المقارنات الکاملة) فى بيئة الفصل المقلوب لتنمية التحصيل المعرفى ومهارات تصميم خدمات المعلومات الرقمية وتقديمها والانخراط فى بيئة الفصل المقلوب لدى طلاب الفرقة الثانية شعبة تکنولوجيا التعليم والمعلومات فى مقرر خدمات مراکز مصادر التعلم.
 وقد استخدم في هذا البحث امتداد التصميم التجريبي ذو المجموعة الواحدة واختبار قبلي واختبار بعدي، وذلک في ثلاث معالجات مختلفة (المجموعات التجريبية للبحث) واشتمل البحث على متغير مستقل هو نوع محفزات الالعاب و يضم ثلاثة أنواع هى(التحديات الشخصية / المقارنات المحدودة /المقارنات الکاملة) وتضمن البحث ثلاثة متغيرات تابعة هى: التحصيل المعرفى لمقرر خدمات مراکز مصادر التعلم، ومهارات تصميم خدمات المعلومات الرقمية وتقديمها، وانخراط الطلاب في بيئة الفصل المقلوب،  وقد تکونت عينة البحث من(33) طالبًا وطالبة من طلاب الفرقة الثانية شعبة تکنولوجيا التعليم والمعلومات بکلية التربية – جامعة حلوان.
وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود فروق ذات دالة إحصائية  عند مستوى 0.05 بين متوسطات درجات طلاب المجموعات التجريبية في کل من اختبار التحصيل المعرفى،  وبطاقة تقييم منتج مهارات تصميم خدمات المعلومات الرقمية وتقديمها ، ومقياس الانخراط فى بيئة الفصل المقلوب يرجع للأثر الأساسي لنوع محفزات الالعاب فى بيئة الفصل المقلوب.وذلک لصالح المجموعتين الأولى(محفزات الالعاب  القائمة على التحديات الشخصية) والمجموعة الثانية(محفزات الالعاب  القائمة على المقارنات الاجتماعية المحدودة)، فى مقابل المجموعة الثالثة(محفزات الالعاب  القائمة على المقارنات الاجتماعية الکاملة)،

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Gamification Type(personal challenges/ limited social comparisons/ completed comparisons) in the Flipped Classroom Environment and its Effect on Developing Achievement and Digital Information Services Designing and Presenting Skills and Engaging in Learning Environment for Instructional Technology Students

المؤلف [English]

  • dalia kamel
Professor of Assistive Technology Education Faculty of Education - Helwan University
المستخلص [English]

the Research aims at determining the most suitable gamification type(personal challenges/ limited social  comparisons/ completed  comparisons) in the Flipped Classroom Environment to develop achievement and the skills of designing &presenting digital information services and engaging in the Flipped Classroom Environment for second year, instructional technology department in the curriculum services of learning resources centers.
The Extension of one group experimental design, pre-post test are used in three different experimental treatments(research experimental groups). The Eesearch has independent variable which is gamification type which has three types(personal challenges/ limited social  comparisons/ completed  comparisons), and it has three dependent variables which are developing achievement for the curriculum services of learning resources centers, developing digital Information Services  designing and presenting skills, and students engaging in the flipped classroom environment. The research sample consists of 33 students from second year instructional technology department in faculty of Education , Helwan university.
The Results showed that there are differences of statistical significance at the level of ≥ 0.05 between the average scores of the experimental group students in  achievement test and the product evaluation card  of digital information services designing and presenting  and engaging scale in flipped classroom returns to the main effect of gamification type in the flipped classroom   for the sake of the two groups , the first group (gamification based  on personal challenges) and the second group(gamification based on limited social comparisons) versus the third group(gamification based  on completed social  comparisons)

المجلد 64، العدد 64 - الرقم المسلسل للعدد 64
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 219-341
  • تاريخ الاستلام: 14 يوليو 2019
  • تاريخ القبول: 14 يوليو 2019