واقع المشکلات السلوکية السائدة لدى عينة من تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم من وجه نظر معلميهم "دراسة تقييمية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

متخصص في التربية الخاصة – صعوبات تعلم المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع المشکلات السلوکية السائدة لدى عينة من تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم من وجه نظر معلميهم، واستخدمت المنهج الوصفي المسحي، وتکون مجتمع وعينة الدراسة من عينة من معلمي صعوبات التعلم ومعلمي التعليم العام بمنطقة الجوف وعددهم 240، ومن أهم نتائج الدراسة: موافقة أفراد عينة الدراسة بدرجة متوسطة على جميع المشکلات السلوکية، فجاءت استجابة أفراد الدراسة حيال المشکلات المتعلقة بالعلاقات مع الأقران لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم بمتوسط (1.97 من 3.00)، والمشکلات السلوکية المتعلقة بالناحية الأکاديمية لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم بمتوسط (2.10 من 3.00).
وجاءت مقترحات وتوصيات الدراسة:                                      
-        العمل على الحد من المشکلات السلوکية وتفعيل الضوابط التي تحد من تلک المشکلات السلوکية.
-        إرشاد المعلمين بضرورة الاهتمام بمعالجة ظاهرة کثير الجدل والنزاع مع الأقران بالفصل من قبل التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في المرحلة الابتدائية.
-        الاهتمام باستخدام الوسائل التعليمية المشوقة التي تجذب التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في المرحلة الابتدائية للدرس أثناء شرح المعلم.
-        الاهتمام بتعزيز الدافعية والحماس اللازم للدراسة لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في المرحلة الابتدائية.
-        القيام بدراسات مستقبلية وافية حول سبل الحد من المشکلات السلوکية لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في المرحلة الابتدائية.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Title of the study: The reality of behavioral problems prevalent among a sample of primary school students With learning difficulties from the perspective of their teachers "assessment study".

المؤلف [English]

  • youseef alshmery
Specialist in Special Education - Learning difficulties Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

Objectives for study: The study sought to identify the reality of the behavioral problems prevailing among a sample of primary school students with learning difficulties from the perspective of their teachers.
Methodology:The researcher used the survey and descriptive method in this study.
The study population: The study population consists of a sample of 240 teachers of learning difficulties and general education teachers in Al-Jouf region.
Main results of the study: The study respondents' responses to the problems related to peer relationships among pupils with learning difficulties were average (1.97 from 3.00) and behavioral problems related to the academic aspects of students with learning difficulties (2.10 from 3.00).
Study Recommendations:

Working on reducing behavioral problems and activate controls that limit these behavioral problems.
Instructing teachers to pay attention to addressing the phenomenon of much controversy and conflict with peers separated by students with learning difficulties in the primary stage.
Paying attention to the use of educational aids that attract students with learning disabilities in the primary stage of the lesson while teacher’s explaining.
Promoting the motivation and enthusiasm required for study among pupils with learning disabilities at the primary level.
Conducting adequate future studies on ways to reduce the behavioral problems of pupils with learning disabilities at the primary leve

المجلد 64، العدد 64 - الرقم المسلسل للعدد 64
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 343-370
  • تاريخ الاستلام: 14 يوليو 2019
  • تاريخ القبول: 14 يوليو 2019