الدّلالات التربويّة للمَعِيّة الإلهيّة في ضوء القرآن الکريم وآثارها التربويّة على الفرد المسلم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

ماجستير قسم التربية-تخصص أصول التربية الإسلامية والعامة جامعة الملک خالد المملکة العربية السعودية

المستخلص

     هدفت الدّراسة إلى بيان مفهوم صفة المـَعِيّة الإلهيّة، واستنباط الدّلالات التربويّة من الآيات الدالة عليها من الجانب العقدي والتعبدي والجانب الأخلاقي، وآثارها التربويّة على الفرد والمجتمع، وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي لتجيب عن تساؤلات الدّراسة، وجاءت الدّراسة في خمسة فصول، تضمّنت مفهوم صفة المـَعِيّة والدّلالات التربويّة من الجانب العقدي والتعبّدي والأخلاقي، والآثار التربويّة المتعلقة بها، وتوصّلت الدّراسة إلى أن:
1-  الدّلالات التربويّة العقديّة لمفهوم المـَعِيّة الإلهيّة تحث على الإيمان العميق بمَعِيّة الله.
2-  الدّلالات التربويّة تجمع بين العلم بالله ومعيّته، وبين شتى أنواع العبادات القلبية وعبادات الجوارح.
3- لمفهوم المـَعِيّة الإلهيّة دلالات تُربي في النفس الإنسانية الفضائل الخُلُقية، وتَقيها من الانحرافات لما تبثّه في القلب من مراقبة الله تعالى.
4-  الآثار التربويّة للمَعِيّة الإلهيّة من جميع جوانبها تؤثر في سلوک الفرد والمجتمع وعاداته وقيمه.
      وأوصت الدراسة بضرورة قيام المربي بترسيخ الإِيمان بِمعيّة خالقه، وتوحِيد الله بأسمائه وصفاته في نفس الطفل وتوجيه عواطفه نَحْو حبّ الله وتقواه، وأکدت على أن يربّي سلوک الناشئ بتعاليم القرآن ومعانيه، ويربي عقله بالاستدلال على ما استدل عليه القرآن، وما يدل على عظمة الله وعلمه ومعيّته.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The educational connotations of the divine accompaniment in light of the Holy Quran and their educational effects For the Muslim individual

المؤلف [English]

  • nadia oseery
Master of Education - Specialization of Islamic and General Education King Khalid University, Saudi Arabia
المستخلص [English]

Abstract: The aim of study is to explain the concept of the divine accompaniment, extracting the educational connotations of the verses that are indicative of the doctrinal, social and moral aspects and their educational effects on the individual and society. The researcher used the analytical descriptive method to answer the study questions, the study had several results:

•      The doctrinal educational connotations of the concept of divine accompaniment urge deep faith in the accompaniment of Allah and combine the knowledge of Allah and His accompaniment, and between the various types of heart and organs’ acts of worship.
•      The concept of the divine accompaniment has connotations that raise the moral virtues in the human soul and protects them from the deviations of what is transmitted in the heart of the control of Allah Almighty.
•      The educational effects of the divine relationship in all its aspects affect the behavior and habits of the individual and society.

The recommendations were:                       

•      The need for the educator to establish faith with his Creator and unify Allah in His names and attributes in the child’s soul and direct his emotions towards the love and piety of Allah.
•      educate the child’s behavior with the Quran’s commands and its meaning sand enlighten his mind by deducing the evidence of the Qur'an, and indicating the greatness of Allah, His knowledge and His accompaniment.   

الكلمات الرئيسية [English]

  • The educational connotations
  • the divine accompaniment
  • the educational effects
المجلد 64، العدد 64 - الرقم المسلسل للعدد 64
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 434-486
  • تاريخ الاستلام: 14 يوليو 2019
  • تاريخ القبول: 14 يوليو 2019