الإبداع التنظيمي بمدارس التربية الخاصة المصرية في ضوء الإرجنوميکس: تصور مقترح

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الإدارة التعليمية – قسم أصول التربية کلية التربية جامعة بني سويف

المستخلص

  هدفت الدراسة التوصل لتصور مقترح لتحقيق الإبداع التنظيمي بمدارس التربية الخاصة المصرية في ضوء الإرجنوميکس، وذلک من خلال عرض نظري لمفهوم الإرجنوميکس، وخصائصه، وأهميته، ومجالاته واجراءات تطبيقه، وتوضيح ماهية الإبداع التنظيمي وخصائصه، ومتطلباته، ومجالاته، ومراحله، والعوامل المؤثرة فيه، ورصد واقع مدارس التربية الخاصة المصرية من خلال الوثائق والدراسات السابقة والتعرف علي مشکلاتها وفقا لأبعاد الإرجنوميکس التنظيمي، ورصد مدي توافر متطلبات الإبداع التنظيمي بمدارس التربية الخاصة بمحافظة بني سويف في ضوء الإرجنوميکس.
واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي باعتباره أکثر المناهج الملائمة لوصف الإطار النظري للإرجنوميکس، واعتمدت الدراسة علي الإرجنوميکس التنظيمي والذي يتمثل في (نظام العمل، وبيئة العمل، والأفراد، وجماعات العمل) باعتباره أحد مجالات الإرجنوميکس، واقتصرت الدراسة علي مدارس التربية الخاصة بمحافظة بني سويف، وکانت عينة الدراسة هي مديري ومعلمي وموجهي التربية الخاصة بمحافظة بني سويف،وأکدت الدراسة علي دور الإرجنوميکس في تحقيق الابتکار والتميز في الأداء، وتوفير بيئة آمنه داخل المدرسة، ومشجعة علي العمل وقادرة علي تحقيق موائمة العاملين بها مع نظام العمل، مما يساعدهم علي العمل في ضوء قدراتهم، وتقديم الأفکار الإبداعية التي تمکن من التغلب علي مشکلات مدارس التربية الخاصة في مصر وتحقق الإبداع التنظيمي بها، وتوصلت الدراسة إلي اقتراح تصور للإبداع التنظيمي بمدارس التربية الخاصة المصرية في ضوء الإرجنوميکس.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Organizational Creativity in Egyptian Schools for Special Education in the Light of Ergonomics: A Suggested Proposal

المؤلف [English]

  • manar gaber
Instructor of educational administration - Department of pedagogy Faculty of Education, Beni Suef University
المستخلص [English]

The study aimed at presenting a suggested proposal for organizational creativity in Egyptian schools for special education in the light of Ergonomics, through a theoretical presentation of Ergonomics concept, its characteristics, its importance, its fields and the procedures of its application, and clarifying the organizational creativity, its characteristics, requirements, fields, stages and factors affecting it, monitoring the fact of special education schools through the Egyptian documents and previous studies and identifying its problems according to organizational Ergonomics dimensions, and monitor the availability of the requirements of organizational creativity in the schools of special education in Beni Suef in light of Ergonomics.
The study used the descriptive approach as the most appropriate method to describe the theoretical framework of Ergonomics, The study relied on organizational Ergonomics, that represented in: work system, working environment, individuals, work groups as one of Ergonomics fields, The study was limited to the special education schools in Beni Suef governorate, The sample of the study was managers, teachers and educators of the special education in Beni Suef governorate.
The study emphasized the role of Ergonomics in achieving innovation and excellence in performance, providing a safe environment within the school, encouraging work and able to achieve the compatibility of its employees with work system, Which helps them to work in the light of their abilities, provide creative ideas that enable overcoming the problems of special education schools in Egypt and achieve organizational innovation, so the study gave a suggested proposal for organizational creativity in Egyptian schools for special education in the light of Ergonomics.

المجلد 64، العدد 64 - الرقم المسلسل للعدد 64
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 595-697
  • تاريخ الاستلام: 14 يوليو 2019
  • تاريخ القبول: 14 يوليو 2019