الدور الوسيط للمساندة الاجتماعية المدركة في العلاقة بين التنمر المدرسي والتفكير في الانتحار لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة حلوان

المستخلص

هدفت الدراسة الراهنة إلى فحص العلاقة بين التنمر المدرسي (سلوك التنمر – ضحايا سلوك التنمر) والتفكير في الانتحار، كما استهدفت معرفة الدور الوسيط للمساندة الاجتماعية المدركة في العلاقة بين التنمر المدرسي والتفكير في الانتحار لدى عينة من طلاب المرحلة الثانوية، وفحص الفروق بين الجنسين في متغيرات الدراسة. تكونت عينة الدراسة من (288) من طلاب المرحلة الثانوية (139 من الذكور، 149 من الإناث)، تراوحت أعمارهم بين (15- 19) عامًا بمتوسط عمري قدره (90,16±09,1) عامًا. واشتملت أدوات الدراسة على مقياس المساندة الاجتماعية المدركة إعداد السرسي وعبد المقصود (2001)، ومقياس التنمر المدرسي إعداد (الباحثة)، ومقياس التفكير في الانتحار إعداد (الباحثة). وقد أشارت النتائج إلى وجود ارتباطات موجبة دالة إحصائيًا بين درجات التنمر المدرسي  (سلوك التنمر – ضحايا سلوك التنمر) ودرجات التفكير في الانتحار، ووجود ارتباطات سالبة دالة إحصائيًا عند مستوى (01,0) بين درجات المساندة الاجتماعية المدركة (بأبعاده الفرعية والدرجة الكلية) ودرجات التفكير في الانتحار، وأن المساندة الاجتماعية (من قبل الأسرة، والرضا الذاتي عن المساندة) تؤدي دورًا وسيطًا في العلاقة بين التنمر المدرسي والتفكير في الانتحار لدى عينة الدراسة. وأخيرًا، كشفت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات الجنسين في الدرجة الكلية وجميع أبعاد التنمر المدرسي باستثناء بُعد ضحايا سلوك التنمر الاجتماعي وكانت الفروق في اتجاه الذكور، في حين لم توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات الجنسين في كلٍ من المساندة الاجتماعية المدركة والتفكير في الانتحار؛ حيث تم اقتراح بعض المقترحات والتوصيات.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Mediating role of perceived social support in the relationship between school bullying and suicidal ideation among high school students of both genders.

المؤلف [English]

  • Fatma Khalaf Ali Afkar خلف علي أفكار
جامعة حلوان
المستخلص [English]

The current study aimed to examine the relationship between school bullying (bullying behavior - bullying behavior victims) and suicidal ideation. It also aimed to know the mediating role of perceived social support in the relationship between school bullying and suicidal ideation among sample high school students, and to examine gender differences in the study variables. The study sample consisted of (288) high school students (139 males and 149 females) aged between (15-19) years. The total sample had an average age of (16,90±1,09) years, with an average age of (17,07±1,03) years for males and (16,74±1,10) years for females. The study tools included the Perceived Social Support Scale prepared by Al-Sarsi and Abdul-Maqsoud (2001), the School Bullying Scale prepared by (the researcher), and the Suicidal Ideation Scale prepared by (the researcher). The results indicated that there were statistically significant positive correlations between the scores of school bullying (bullying behavior - bullying behavior victims) and the scores of suicidal ideations, and there were statistically significant negative correlations at the level of (0.01) between the scores of perceived social supports (its sub-dimensions and total score) and suicidal ideation. Social support (from family and self-satisfaction with support) played a mediating role in the relationship between school bullying and suicidal ideation. Finally, there are statistically significant differences between the average scores of both genders in the total score and all dimensions of school bullying except for the dimension of social bullying behavior victims, in the direction of males, while there are no statistically significant differences between the average scores of both genders in both perceived social support and suicidal ideation; several suggestions and recommendations were proposed.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Perceived Social Support
  • School Bullying
  • Suicidal Ideation
  • High School Students