أثر قلق الاختبار وسعة الذاكرة العاملة على الضبط الانتباهى لدى طلاب الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية جامعة طنطا

المستخلص

يهدف البحث الحالى إلى الكشف عما إذا كان الضبط الانتباهى يختلف باختلاف مستوى قلق الاختبار (مرتفع/منخفض) وسعة الذاكرة العاملة (مرتفعة/منخفضة)، فضلاً عن التفاعلات الثنائية إن وجدت، ودراسة الفروق فى العلاقة بين قلق الاختبار والضبط الانتباهى الراجعة إلى أى من النوع أو التخصص الدراسى. وتكونت عينة البحث من (377) طالب وطالبة بكلية التربية بطنطا، طبقت عليهم بطارية مهام أدائية من إعداد الباحثة لتقييم متغيرات البحث الحالى متمثلة فى الضبط الانتباهى وسعة الذاكرة العاملة، ومقياس قلق الاختبار من إعداد الباحثة. وأشارت نتائج تحليل التباين إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية فى الضبط الانتباهى وفقاً لمستوى قلق الاختبار (مرتفع / منخفض) لصالح منخفضى قلق الاختبار، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية فى الضبط الانتباهى وفقاً لمستوى سعة الذاكرة العاملة (مرتفع / منخفض) لصالح ذوى سعة الذاكرة العاملة المرتفعة، بالإضافة إلى عدم وجود أثر دال لتفاعل سعة الذاكرة العاملة ومستوى قلق الاختبار فى الضبط الانتباهى. كما أظهرت نتائج الدراسة ووجود فروق ذات دلالة إحصائية فى العلاقة الارتباطية بين قلق الاختبار والضبط الانتباهى لدى أفراد عينة البحث راجعة إلى النوع، بينما لم تختلف العلاقة الارتباطية بين المتغيرين باختلاف التخصص الدراسى.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effect of Test Anxiety and Working Memory Capacity on Attentional Control Among University Students

المؤلف [English]

  • Dina Ahmad Hassan Ismail
Tanta University college of education
المستخلص [English]

 The current research aims to investigate whether attentional control varies according to test anxiety levels (high/low) and working memory capacity (high/low), as well as their potential interactions. Additionally, it examines gender and specialization-based differences in the relationship between test anxiety and attentional control. The research sample consisted of (377) male and female students from the Faculty of Education at Tanta. The researcher administered a battery of performance tasks to assess the current research variables, including attentional control, working memory capacity, and a test anxiety scale, all developed by the researcher. Analysis of variance results revealed statistically significant differences in attentional control according to test anxiety levels (high/low) in favor of low test anxiety individuals, and statistically significant differences in attentional control according to working memory capacity levels (high/low) in favor of those with high working memory capacity. However, no significant interaction effect was found between working memory capacity and test anxiety levels on attentional control. The study results also showed statistically significant differences in the correlational relationship between test anxiety and attentional control among the research sample members attributable to gender, while the correlational relationship between the two variables did not differ according to academic specialization.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Test Anxiety
  • Working Memory Capacity
  • Attentional Control