تصورات معلمي الرياضيات تجاه التعلم العميق وعلاقتها بممارساتهم التدريسية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة الملك خالد، كلية التربية، قسم التعليم والتعلم، أبها، المملكة العربية السعودية

2 جامعة الملك خالد

3 جامعة الملك خالد، كلية التربية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على تصورات معلمي الرياضيات تجاه التعلم العميق وعلاقتها بممارساتهم التدريسية، وفقاً لمتغير الجنس، والفئة العمرية، وسنوات الخبرة في التدريس، والمؤهل العلمي. واعتمدت الدراسة المنهج الوصفي، وتكونت عينة الدراسة العشوائية من (104) معلماً ومعلمة لمادة الرياضيات بالمرحلة الثانوية بمحافظة الطائف، واستخدم الباحثون مقياس كأداة لقياس تصورات معلمي الرياضيات تجاه التعلم العميق وعلاقتها بممارساتهم التدريسية. وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: تصورات معلمي الرياضيات للتعلم العميق بشكل عام إيجابية، وأن مستوى الممارسات التدريسية لمعلمي الرياضيات جاءت بدرجة عالية، وأن المؤهل العلمي والجنس لهما تأثيراً على تصورات معلمي الرياضيات للتعلم العميق وممارساتهم التدريسية، بينما الفئة العمرية وسنوات الخبرة لا تؤثر بشكل كبير على تصورات معلمي الرياضيات للتعلم العميق وممارساتهم التدريسية، كما أثبتت وجود علاقة ارتباطية موجبة بين تصورات معلمي الرياضيات للتعلم العميق وممارساتهم التدريسية التي يتبعونها. وأوصت الدراسة إلى ضرورة تعزيز التصورات الإيجابية لدى معلمي الرياضيات تجاه التعلم العميق والممارسات التدريسية المرتبطة به، وكذلك تصميم وتنفيذ برامج تدريبية لمعلمي الرياضيات لتعريفهم بمفهوم التعلم العميق واستراتيجياته، وأيضاً تشجيع معلمي الرياضيات على تبني استراتيجيات تدريسية تدعم التعلم العميق.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Mathematics Teachers’ Perceptions of Deep Learning and its Relationship to Their Teaching Practices

المؤلفون [English]

  • Enad Alsharif 1
  • sami alshihri 2
  • Mohammad Alhelali 2
  • Mahdi Alajmi 3
1 King Khalid University, College of Education, Department of Teaching and Learning, Abha, Kingdom of Saudi Arabia
2 king Khalid university
3 King Khalid University, College of Education
المستخلص [English]

The study amid to identify mathematics teachers’ perceptions of deep learning and its relationship to their teaching practices, according to the variables of gender, age group, number of years of teaching experience, and academic qualification. The study adopted the descriptive approach, The random study sample consisted of (104) male and female mathematics teachers in secondary school in Taif Governorate, The researchers used a scale as a tool to measure mathematics teachers’ perceptions of deep learning and its relationship to their teaching practices. The study reached the following results: Mathematics teachers’ perceptions of deep learning are generally positive, and the level of teaching practices of mathematics teachers was high. Moreover, that academic qualification and gender have an impact on mathematics teachers’ perceptions of deep learning and their teaching practices, while age group and years of experience do not significantly affect mathematics teachers’ perceptions of deep learning and their teaching practices. It also demonstrated a positive correlation between mathematics teachers’ perceptions of deep learning and their teaching practices. The study recommended the need to enhance positive perceptions among mathematics teachers towards deep learning and the teaching practices associated with it, as well as designing and implementing training programs for mathematics teachers to familiarize them with the concept of deep learning and its strategies, and also encouraging mathematics teachers to adopt teaching strategies that support deep learning.                                                                                                 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Deep learning
  • teaching practices
  • mathematics teachers