" إدارة الإبتكار وعلاقتها بتحقيق القدرة التنافسية : دراسة ميدانية على جامعة الزقازيق "

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کليه التربيه _ جامعة الزقازيق

المستخلص

يهدف البحث إلى التعرف على إدارة الابتكار وعلاقتها بتحقيق القدرة التنافسية بجامعة الزقازيق، وقد استخدم البحث المنهج الوصفي التحليلي، وتم تطبيق الاستبانة على عينة عشوائية قوامها(212) عضواً من أعضاء هيئة التدريس بجامعة الزقازيق، وتوصل البحث إلى مجموعة من النتائج، ومن أهمها: وجود علاقة بين إدارة الابتكار وتحقيق القدرة التنافسية بالجامعة، حيث تعتبر إدارة الابتكار عامل تمكين حيوي للقدرة التنافسية للجامعة التي ترغب في المنافسة والاستدامة والنمو، وتظهر قيمة إدارة الابتكار الحقيقية في قدرة الجامعة على تسويق الابتكارات، وقدرتها على المنافسة في سوق العمل، وتتمثل السمة المشتركة بين المبتكرين الناجحين في القدرة على إدارة الابتكار،  كما توصل البحث أيضاً إلى وجود قصور وضعف في قدرة إدارة جامعة الزقازيق على تقديم الدعم التقني والتمويلي، والموارد اللازمة لدعم الإبداع والابتكار، وضعف مهارة التنبؤ بالفرص المتاحة في بيئة العمل الخارجية وضعف قدرتها على استغلال الفرص، وضعف في توظيف التكنولوجيا في مختلف الخدمات والعمليات بالجامعة، وأيضاً قصور وضعف الاستثمار في التعليم الابتكاري، والتدريب التكنولوجي بجامعة الزقازيق، وضعف مواءمة مخرجات الجامعة مع احتياجات سوق العمل، ضعف قدرة الجامعة على تهيئة بيئة جاذبة للاستثمار، ضعف آليات لتسويق نتائج البحث العلمي الابتكاري، وقصور التعاون والشراكة بين قطاعي التعليم والأعمال، وضعف الشراكات مع قطاع الأعمال والصناعة والهيئات الحكومية والمؤسسات التعليمية الأخرى، وضعف جذب واستقطاب الكفاءات المتميزة من العلماء والباحثين الدوليين المهاجرين بالخارج والمنسوبين للجامعة،  وقصور وضعف قدرتها على فتح قنوات اتصال مع مؤسسات المجتمع المختلفة؛ بهدف خدمة المجتمع وتلبية حاجاته، وضعف قدرتها على ابتكار سبل للتكامل والاندماج مع مؤسسات المجتمع، وضعف نشر الوعي بأهميتها داخل الجامعة، ضعف توظيف الجامعة للأنشطة الطلابية لخدمة المجتمع ، وفي ضوء النتائج التي توصل إليها البحث نظرياً وميدانياً تم تقديم مجموعة من الإجراءات المقترحة التي يمكن تطبيقها بجامعة الزقازيق لتحقيق القدرة التنافسية في ضوء مدخل إدارة الابتكار.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

"Innovation management and its relationship to achieving competitiveness: Afield study at Zagazing University"

المؤلف [English]

  • Esraa Abdellatif
Zagazg university
المستخلص [English]

       The research aims to identify innovation management and its relationship to achieving competitiveness at Zagazig University. The research used the descriptive analytical approach, and the questionnaire was applied to a random sample of (212) faculty members at Zagazig University. The research reached a set of results, the most important of which are: the existence of a relationship between innovation management and achieving competitiveness at the university, as innovation management is considered a vital enabling factor for the competitiveness of the university that seeks to compete, sustain and grow. The true value of innovation management appears in the university's ability to market innovations and its ability to compete in the labor market. The common feature among successful innovators is the ability to manage innovation. The research also found shortcomings and weaknesses in the ability of Zagazig University administration to provide technical and financial support and the necessary resources to support creativity and innovation, weak skill in predicting available opportunities in the external work environment and weak ability to exploit opportunities, weak use of technology in various services and operations at the university, as well as shortcomings and weaknesses in investment in innovative education and technological training at Zagazig University, weak alignment of university outputs with labor market needs, weak ability of the university to prepare An attractive environment for investment, weak mechanisms for marketing the results of innovative scientific research, shortcomings in cooperation and partnership between the education and business sectors, weak partnerships with the business and industry sectors, government agencies and other educational institutions, weak attraction and recruitment of distinguished competencies from international scientists and researchers who have immigrated abroad and are affiliated with the university, weak and insufficient ability to open channels of communication with various community institutions; with the aim of serving the community and meeting its needs, weak ability to innovate ways to integrate and merge with community institutions, weak dissemination of awareness of its importance within the university, weak university employment of student activities to serve the community, and in light of the results reached by the research theoretically and in the field, a set of proposed procedures were presented that can be applied at Zagazig University to achieve competitiveness in light of the innovation management approach.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Innovation Management
  • Competitiveness