دراسة مقارنة لبرامج التسريع الأكاديمي للطلاب الموهوبين والمتفوقين بالجامعات الأمريكية والسعودية وإمكانية الإفادة منها في مصر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم التربية المقارنة والإدارة التعليمة كلية التربية جامعة بنها

المستخلص

وسط التنافس الشديد بين جميع دول العالم نحو الاهتمام بالموهوبين والمتفوقين استهدف البحث الحالي التعرف على الأسس النظرية لبرامج التسريع الأكاديمي للطلاب الموهوبين والمتفوقين بالجامعات، والكشف عن جهود الجامعات المصرية في هذا الصدد، والتعرف على خبرة الجامعات الأمريكية والسعودية في برامج التسريع الأكاديمي، والتوصل إلى تصور مقترح لتصميم برامج التسريع الأكاديمي للطلاب الموهوبين والمتفوقين في الجامعات المصرية، واستخدم البحث منهج مدخل المشكلة لبراين هولمز في الدراسات التربوية المقارنة، وتوصل البحث إلى مجموعة من النتائج منها: أن  هناك العديد من الممارسات التي نفذتها مصر في سبيل رعاية الطلاب الموهوبين والمتفوقين على مستوى الجامعات وبالرغم من قيام مصر ببعض الجهود المتنوعة في رعاية المواهب لكنها في مجملها – محاولات تفتقد إلى التكامل والتنسيق والمرونة فيما بين التعليم العام والجامعي، فما زالت الجهود في هذا المجال متواضعة جدا بالنسبة لمكانة مصر التاريخية في رعاية الموهبة والتفوق، فلا تنفذ الجامعات المصرية أي من برامج التسريع الأكاديمي مثل التسجيل المزدوج، أو التسريع عن طريق الاختبارات الجامعية والالتحاق المبكر بالجامعة، وتوصل البحث الحالي إلى تصور مقترح لتنفيذ تلك البرامج بالجامعات المصرية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A comparative study of academic acceleration programs for gifted and talented students in American and Saudi universities and the possibility of benefiting from them in Egypt.

المؤلف [English]

  • Nesma Abdel Rasul
Department of Comparative Education and Educational Administration
المستخلص [English]

Amidst the fierce competition between all countries of the world to care for the gifted and the talented, the current research aimed to identify the theoretical foundations of academic acceleration programs for gifted and outstanding students at universities, reveal the efforts of Egyptian universities in this regard, identify the experience of American and Saudi universities in academic acceleration programs, and reach a proposed vision for designing academic acceleration programs for gifted and talented students at Egyptian universities. The research used Brian Holmes' problem approach in comparative educational studies, and the research reached a set of results, including: There are many practices implemented by Egypt in order to care for gifted and talented students at the university level. Despite Egypt making some diverse efforts in caring for talents, they are, in general, attempts that lack integration, coordination, and flexibility between general and university education. Efforts in this field are still very modest in relation to Egypt's historical position in caring for talent and excellence. Egyptian universities do not implement any academic acceleration programs such as dual registration, or acceleration through university tests and early university enrollment. The current research reached a proposed vision for implementing these programs at Egyptian universities.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Gifted and talented
  • academic acceleration