التربية السيبرانية في التعليم قبل الجامعي في ضوء بعض التغييرات المعاصرة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم أصول التربية كلية التربيةجامعة أسيوط

2 كلية التربية جامعة أسيوط

المستخلص

هدف البحث إلى تقديم رؤية مقترحة لتحقيق التربية السيبرانية بالتعليم قبل الجامعي المصري في ضوء بعض التغييرات المعاصرة. واستخدم البحث المنهج الوصفي، كما استخدم المنهج الاستشرافي؛ ممثلًا في أسلوب دلفي. وقد تم استخدام الاستبانة كأداة للبحث للحصول على أكبر إجماع من بعض الخبراء من أعضاء هيئة التدريس، وبعض الخبراء من التربية والتعليم؛ لتعرف أهم المتطلبات الواجب توافرها في التعليم قبل الجامعي لتحقيق التربية السيبرانية لدى متعلميها في ضوء بعض التغييرات المعاصرة، بالإضافة إلى عمل تحليل المحتوى لمقررات تكنولوجيا المعلومات للصف السادس الابتدائي، ومقرر الحاسب الآلي للمرحلة الإعدادية.
وتوصل البحث إلى إجماع السادة الخبراء على أهمية عبارات المتطلبات اللازمة لتحقيق دور مراحل التعليم قبل الجامعي للتربية السيبرانية بدرجة كبيرة. ومن ثم قدم البحث رؤية مقترحة قد تفيد أصحاب القرار لاتخاذ التدابير اللازمة للاهتمام بالتربية السيبرانية، وتفعيلها في كافة مراحل التعليم قبل الجامعي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Cyber Education in Pre-University Education in the Light of Some Contemporary Changes

المؤلفون [English]

  • أمل على محمود سلطان 1
  • Eman Omar 2
1 قسم أصول التربية كلية التربيةجامعة أسيوط
2 Faculty of education Assiut University
المستخلص [English]

This Research aimed at providing a proposed vision of activating cyber education in Egyptian pre-university education in the light of some contemporary changes. The research employed the descriptive approach and the predictive approach, represented in the Delphi technique. The research also used the questionnaire as a tool for obtaining data concerning the consensus of some experts from university teaching staff and Ministry of Education experts, in addition to content analysis of information technology syllabuses for 4th to 6th primary grades, and computer syllabus for both preparatory and secondary stages, in order to recognize the main necessary requirements in pre-university education for activating cyber education among students in the light of some contemporary changes. The research concluded with the consensus of experts on the importance of necessary requirements to activate the role of pre-university stages for cyber education at a high degree. Therefore, the research introduced a proposed vision that may benefit decision makers to make the required decisions concerning cyber education, activating it at all stages of pre-university education.

الكلمات الرئيسية [English]

  • cyber education
  • pre university education
  • contemporary changes