فاعلية برنامـج مقترح في ضوء رؤية مصر 2030 لقضية التغيرات المناخية لتنميـــة الوعي المناخي واتخاذ القرارات نحو الاستدامة لدى طلاب كلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية جامعة العريش

المستخلص

          هدف البحث الحالي إلى قياس فاعلية برنامـج مقترح في ضوء رؤية مصر 2030 لقضية التغيرات المناخية لتنميـــة الوعي المناخي واتخاذ القرارات نحو الاستدامة  لدى طلاب كلية التربية جامعة العريش. ولتحقيق هذا الهدف تم إعداد برنامج مقترح في ضوء رؤية مصر 2030 لقضية التغيرات المناخية لتنمية الوعي بالتغير المناخي، واتخاذ القرارات نحو الاستدامة" لدى طلاب كلية التربية، وإعداد دليلِ لتدريسه، كما أُعد مقياساً "للوعي بالتغيرات المناخية" بجوانبه الثلاثة (المعرفي- الوجداني- السلوكي)، و اختباراً "لمهارات اتخاذ القرارات نحو الاستدامة". وتم تنفيذ تجربة البحث على مجموعة تكونت من (30) طالب وطالبة من الطلاب المعلمين بالفرقة الثالثة شعبة (الجغرافيا) بكلية التربية جامعة العريش للعام الجامعي 2022/ 2023م بالفصل الدراسي الثاني، باستخدام التصميم التجريبي ذا المجموعة الواحدة من خلال التطبيقين القبلي والبعدي. وتوصلت نتائجها إلى فاعلية البرنامج المقترح في تنمية "الوعي بالتغير المناخي، واتخاذ القرارات نحو الاستدامة" لدى الطلاب المعلمين (مجموعة البحث). كما قدم البحث عدداً من: التوصيات أبرزها التأكيد على أهمية تطوير برامج الجغرافيا في المرحلة الجامعية في ضوء رؤية مصر 2030 لقضية التغيرات المناخية لما له من فاعلية في تنمية الوعي بالتغير المناخي ومهارات اتخاذ القرارات نحو الاستدامة، والمقترحات بناء على ما تم التوصل إليه من نتائج.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of a proposed program in the light of Egypt's Vision 2030 on the issue of climate change to develop climate awareness and decision-making towards sustainability Students of the Faculty of Education

المؤلف [English]

  • Rehab Fathy Hassan Shehata Rehab Shehata
Faculty of Education-University Arish
المستخلص [English]

            The aim of the current research is to measure the effectiveness of a proposed program in the light of Egypt's Vision 2030 on the issue of climate change to develop awareness of climate change and decision-making towards sustainability among students of the Faculty of Education, el Arish University. To achieve this goal, a proposed program was prepared in the light of Egypt's Vision 2030 on the issue of climate change to develop awareness of climate change and decision-making towards sustainability among students of the Faculty of education, and prepare a manual for teaching it, and also prepared a measure of "awareness of climate change" with its three aspects (knowledge- attitude- behavior), and a test of "decision-making skills towards sustainability". The research experiment was carried out on a sample consisting of (30) male and female students from the teaching students of the third division (geography) at the Faculty of Education, Al-Arish University for the academic year 2022/2023 in the second semester, using the experimental design of one group through the tribal and remote applications. The results of the study showed the effectiveness of the proposed program in developing "awareness of climate change and decision-making towards sustainability" among student teachers (research sample). The research also presented a number of recommendations and proposals based on the results obtained.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : Egypt's Vision 2030 for the issue of climate change
  • climate awareness- decision-making towards sustainability- student teachers