فعالية برنامج تدريبي قائم على الحكمة في تحسين فاعلية الذات الانفعالية والأكاديمية ومهارات اتخاذ القرار لدى طلاب الثانوية العامة ذوي التوجه السلبي نحو الحياة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية جامعة كفر الشيخ

2 قسم الصحة النفسية كلية التربية جامعة بني سويف

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى الكشف عن فعالية برنامج تدريبي قائم على الحكمة في تحسين فاعلية الذات الانفعالية والأكاديمية، بالإضافة إلى مهارات اتخاذ القرار لدى طلاب الثانوية العامة ذوي التوجه السلبي نحو الحياة. شملت عينة البحث 52 طالبًا من الصف الأول الثانوي بإدارة بني سويف التعليمية، تم تقسيمهم بالتساوي إلى مجموعتين: تجريبية وضابطة. تم تطبيق برنامج تدريبي قائم على الحكمة (إعداد الباحثتين)، وتم استخدام مقاييس: تطور الحكمة (Brown & Greene, 2006) (ترجمة علاء الدين أيوب، وأسامة إبراهيم، 2013)،  فاعلية الذات الانفعالية (Kirk et al., 2008) ، و(تعريب وتقنين حسنى النجار، 2014)، بالإضافة إلى مقاييس فاعلية الذات الأكاديمية ، ومهارات اتخاذ القرار، والتوجه السلبى نحو الحياة (إعداد الباحثتين). اعتمد البحث على المنهج شبه التجريبي، وتم تحليل البيانات باستخدام حزمة البرامج الإحصائية SPSS- V25 . أظهرت نتائج البحث وجود فروق دالة إحصائيًا في فاعلية الذات الانفعالية والأكاديمية ومهارات اتخاذ القرار بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لصالح طلاب المجموعة التجريبية. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق بين القياسين البعدي والتتبعي. بناءً على هذه النتائج، تم صياغة بعض التوصيات والبحوث المقترحة التي تهم طلاب المرحلة الثانوية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of a Wisdom-Based Training Program in Improving Emotional and Academic Self-Efficacy and Decision-Making Skills Among High School Students with Negative Life Orientation.

المؤلفون [English]

  • Amal Mohamed Ahmed Zayed 1
  • Nermine Mahmoud Abdu Mohamed 2
1 Dept. of Educational psychology, college of Education, Kafrelsheikh University. Egypt.
2 Department of Mental Health, Faculty of Education, Beni-Suef University
المستخلص [English]

The aim of the current study was to explore the effectiveness of a wisdom-based training program in improving emotional and academic self-efficacy, as well as decision-making skills among high school students with a negative life orientation. The study sample consisted of 52 first-year secondary school students from Beni Suef Educational Directorate, who were equally divided into two groups: experimental and control. A wisdom-based training program (prepared by the researchers) was implemented, and multiple scales were used, such as the Wisdom Development Scale (Brown & Greene, 2006) (translated by  Alaa Aldin Ayoub & Osama Ibrahim, 2013), the Emotional Self-Efficacy Scale (Kirk et al., 2008) (Arabic translation and adaptation by Hosny Al-Najjar, 2014), as well as scales for Academic Self-Efficacy , Decision-Making Skills and negative life orientation (prepared by the researchers). The study adopted a quasi-experimental design, and the data were analyzed using the SPSS V25 statistical software package. The results revealed statistically significant differences in emotional and academic self-efficacy, as well as decision-making skills between the mean scores of the experimental and control groups in the post-test, favoring the experimental group. Furthermore, the results showed no differences between the post-test and follow-up test. Based on these results, several recommendations and proposed future research areas relevant to secondary school students were formulated.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Wisdom
  • emotional self-efficacy
  • academic self-efficacy
  • decision-making skills
  • negative life orientation