الأساليب التربوية والكفايات المهنية لمعلمي الموهوبين في الولايات المتحدة الأمريكية: وإمكانات الإفادة منها في المملكة العربية السعودية: دراسة مقارنة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة المجمعة

2 كلية التربية جامعة الأمير سطام

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى استكشاف الأساليب التربوية المستخدمة في تعليم الطلبة الموهوبين، وتحليل الكفايات المهنية المطلوبة لمعلميهم في كل من الولايات المتحدة الأمريكية والمملكة العربية السعودية. تم إجراء مقارنة بين النظامين التعليميين لتحديد أوجه القوة والضعف، وفهم الجوانب الأساسية التي تسهم في تطوير مهارات المعلمين وتعزيز قدراتهم لتلبية احتياجات الطلاب الموهوبين بشكل فعال. واستثمار الجوانب الإيجابية من التجربة الأمريكية لتطوير تعليم الموهوبين في المملكة. اعتمدت الدراسة المنهج المقارن، واستخدمت تحليل الوثائق وتصنيف الأساليب التربوية والكفايات المهنية في كلا الدولتين. كشفت النتائج عن تفوق الأساليب التربوية الأمريكية في تنمية الإبداع والتفكير الناقد، إلى جانب الاستخدام المتقدم للتقنيات الحديثة. في المقابل، أظهرت الجهود السعودية تفوقًا في تصميم مناهج موجهة للموهوبين، لكنها بحاجة إلى تعزيز الكفايات المهنية واستراتيجيات التدريس. ركزت الدراسة على تحليل معايير الكفايات المهنية للمعلمين، مثل المؤهلات الأكاديمية، أساليب التدريس، الأخلاقيات المهنية، واستخدام التكنولوجيا. واستعرضت التجربة السعودية في تصميم المناهج وتوفير برامج تدريبية لتنمية المهارات المهنية، مقابل التجربة الأمريكية التي تتميز بتطبيق معايير متقدمة مثل (NAGC-CEC)، وتشجيع البحث العلمي، واستخدام استراتيجيات تعليم مبتكرة. أظهرت النتائج أن النظام السعودي يتميز بنقاط قوة في تصميم المناهج، ولكنه يحتاج إلى تطوير استراتيجيات التدريس والبحث العلمي. في المقابل، يتميز النظام الأمريكي بالتخصص والتنوع في البرامج التعليمية، لكنه يواجه تحديات مثل التكاليف المرتفعة والتفاوت بين الولايات. خلصت الدراسة إلى أن تعزيز الكفايات المهنية لمعلمي الموهوبين في السعودية يتطلب الاستفادة من التجربة الأمريكية، خاصة في مجالات التدريب المتخصص، وأدوات التقييم وتبني معايير مهنية متقدمة. أوصت الدراسة بتطوير برامج تدريبية شاملة لمعلمي الموهوبين في السعودية، مع التركيز على استخدام التكنولوجيا، والأساليب التفاعلية، والتكامل بين البحث العلمي والتكنولوجيا. كما دعت إلى توفير بيئات تعليمية مرنة تدعم الابتكار والإبداع، وتعزيز التعاون الدولي لتبادل الخبرات وتحسين جودة تعليم الموهوبين.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Educational Methods and Professional Competencies of Gifted Teachers in the United States of America: Potential Applications in the Kingdom of Saudi Arabia – A Comparative Study

المؤلفون [English]

  • aql alaql 1
  • Norah Nasser S Alowayyid 2
1 Al-Majma'ah University
2 Prince Sattam bin Abdulaziz University in Al Kharj
المستخلص [English]

      This study aimed to explore the educational methods used in teaching gifted students and analyze the professional competencies required for their teachers in both the United States of America and the Kingdom of Saudi Arabia. A comparison between the two educational systems was conducted to identify strengths and weaknesses, leveraging the positive aspects of the American experience to enhance gifted education in Saudi Arabia. The study adopted a comparative methodology and utilized document analysis to classify the educational methods and professional competencies in both countries. The findings revealed that the American educational methods excel in fostering creativity, critical thinking, and the advanced use of modern technologies. On the other hand, Saudi efforts demonstrated strength in designing curricula tailored for gifted students but showed a need to enhance professional competencies and teaching strategies.The study focused on analyzing professional competency standards for teachers, including academic qualifications, teaching methods, professional ethics, and the use of technology. It highlighted the Saudi experience in curriculum design and training programs to develop professional skills, contrasting it with the American experience, which applies advanced standards such as (NAGC-CEC), promotes scientific research, and adopts innovative teaching strategies. Results showed that the Saudi system possesses strengths in curriculum design but requires further development in teaching strategies and scientific research. In contrast, the American system is characterized by specialization and diversity in educational programs but faces challenges such as high costs and disparities between states. The study concluded that enhancing the professional competencies of gifted teachers in Saudi Arabia requires drawing on the American experience, particularly in specialized training, evaluation tools, and adopting advanced professional standards. The study recommended the development of comprehensive training programs for gifted teachers in Saudi Arabia, focusing on the use of technology, interactive methods, and the integration of scientific research with technology. It also called for creating flexible learning environments that support innovation and creativity, while promoting international collaboration to exchange expertise and improve the quality of gifted education.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Educational Methods for Gifted Students
  • Professional Competencies of Gifted Teachers
  • United States of America
  • Kingdom of Saudi Arabia
  • Gifted Students