التفكير السلبي المتكرر والمرونة المعرفية كعمليات عابرة للتشخيص في بعض اضطرابات الشخصية لدى طلاب الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 المؤسسة مصر قنا

2 قسم علم النفس التربوى كلية التربية - جامعة سوهاج سوهاج - مصر

10.21608/edusohag.2025.365699.1681

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على درجة الإسهام النسبي للتفكير السلبي المتكرر (الحذر والاجترار) والمرونة المعرفية كعمليات عابرة للتشخيص في التنبؤ ببعض اضطرابات الشخصية (اضطراب الشخصية الفصامية، والحدية، والوسواسية القهرية) لدى عينة من طلاب الجامعة، وتكونت العينة من 535 طالبًا وطالبة من طلاب كلية التربية بسوهاج، وتم استخدام مقياس الاجترار إعداد الجداوي (2025)، واستبيان الحذر بجامعة ولاية بنسلفانيا Penn State Worry Questionnaire تطوير Yao et al. (2016) تعريب/ الباحثين، وقائمة المرونة المعرفية كل من Dennis, and Vander Wal (2010) تعريب الباحثان، واستبيان تشخيص الشخصية (عسكر، 2004)، وأشارت النتائج إلى أن التفكير السلبي المتكرر (الحذر والاجترار) يسهم في التنبؤ باضطراب الشخصية الفصامية و الحدية و الوسواسية القهرية ، حيث فسر 28.7% من التباين في اضطراب الشخصية الفصامية، وفسر 39.6% من التباين في اضطراب الشخصية الحدية، وفسر 36.7% من التباين في اضطراب الشخصية الوسواسية القهرية لدى عينة من طلاب الجامعة، كما أن المرونة المعرفية تسهم في التنبؤ باضطراب الشخصية الفصامية والحدية والوسواسية القهرية، حيث فسرت 9.6% من التباين في اضطراب الشخصية الفصامية. وفسرت 15.2% من التباين في اضطراب الشخصية الحدية. وفسرت 10.7% من التباين في اضطراب الشخصية الوسواسية القهرية لدى عينة من طلاب الجامعة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Repetitive negative thinking and cognitive flexibility as transdiagnostic processes in some personality disorders among university students

المؤلفون [English]

  • Ahmed Mohamed Gadelrab Abou zaid 1
  • Hanaa Refaat Abdellatif Elewa 2
1 Foundation Egypt Qena
2 Department of Educational Psychology Faculty of Education - Sohag University Sohag- Egypt
المستخلص [English]

The aim of the research was to identify the relative contribution of repetitive negative thinking (Worry and rumination) and cognitive flexibility as transdiagnostic processes in predicting some personality disorders (schizotypal, borderline, and obsessive-compulsive personality disorder) in a sample of university students. The sample consisted of 535 male and female students from the Faculty of Education in Sohag. The Rumination Scale prepared by Al-Jadaoui (2025) was used, as well as the Penn State Worry Questionnaire developed by Yao et al. (2016) translated by the researchers, the cognitive flexibility list by Dennis and Vander Wal (2010) translated by the researchers, and the Personality Diagnosis Questionnaire (Askar, 2004). The results indicated that repetitive negative thinking (Worry and rumination) contributes to predicting schizotypal, borderline, and obsessive-compulsive personality disorder, as it explained 28.7% of the variance in schizotypal personality disorder, and explained 39.6% of the variance in borderline personality disorder, and explained 36.7% of the variance in obsessive-compulsive personality disorder in a sample of university students, and cognitive flexibility contributes to the prediction of schizotypal, borderline, and obsessive-compulsive personality disorder, as it explained 9.6% of the variance in schizotypal personality disorder. It explained 15.2% of the variance in borderline personality disorder. It explained 10.7% of the variance in obsessive-compulsive personality disorder in a sample of university students.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Repetitive Negative Thinking
  • Transdiagnostic - Cognitive Flexibility
  • Personality Disorders
  • University Students