برنامج في التربية العلمية مستند إلى التعلم القائم على التحدي لتنمية مهارات القرن الحادي والعشرين والمواطنة البيئية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کليه التربية - جامعة عين شمس

10.21608/edusohag.2025.350283.1646

المستخلص

هدف البحث إلى بناء برنامج في التربية العلمية مستند إلى التعلم القائم على التحدي، وقياس فاعليته في تنمية مهارات القرن الحادي والعشرين والمواطنة البيئية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. ولتحقيق هذا الهدف، تم تحديد أسس البرنامج المقترح، ثم إعداد البرنامج المقترح وبناء أداتي التقييم للبحث، وهما: مقياس مهارات القرن الحادي والعشرين ومقياس قيم المواطنة البيئية. واتبعت الباحثة في هذا البحث المنهج التجريبي المتمثل في التصميم التجريبي ذو المجموعة الواحدة، وتم تطبيق أدوات البحث قبل وبعد تدريس البرنامج على مجموعة مكونة من (45) تلميذ بمدرسة الناصر صلاح الدين التابعة لإدارة الخانكة التعليمية بمحافظة القاهرة، والمقارنة بين متوسط درجات التطبيقين القبلي والبعدي، ثم رصد البيانات ومعالجتها إحصائيًا.
وأظهرت نتائج البحث وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى (05,0 ≤ α) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية فى التطبيقين القبلي / البعدي لكل من مقياس مهارات القرن الحادي والعشرين ومقياس المواطنة البيئية ككل وفى كل بعد من أبعاده لصالح التطبيق البعدي، وهذا يدل على فاعلية برنامج مقترح في التربية العلمية مستند إلى التعلم القائم على التحدي في تنمية مهارات القرن الحادي والعشرين والمواطنة البيئية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A science education program based on challenge-based learning to develop 21st century skills and environmental citizenship among preparatory school students

المؤلف [English]

  • Heba Fouad sayed fouad
Faculty of Education - Ain shams unvirsety
المستخلص [English]

The research aimed to build a science education program based on challenge-based learning and measure its effectiveness in developing 21st century skills and environmental citizenship among preparatory school students. To achieve this goal, the researcher identified the foundations of the proposed program, then prepared the proposed program and built the assessment tools represented in: the 21st century skills scale and the environmental citizenship values ​​scale. the researcher followed the one-group experimental approach, and by conducting a pre/post application for research group of (30) students at Al-Nasser Salah El-Din School affiliated with the Khanka Educational Administration in Cairo Governorate and comparison between the mean scores of the pre- and post-applications, and monitoring and processing the data statistically, determined the effectiveness of a program A science program based on challenge-based learning in developing 21st century skills and environmental citizenship among preparatory school students.
The results of the research showed that there was a statistically significant difference at the level of (α ≤ 0.05) between the mean scores of students of the experimental group students in the post test for both the 21st century skills scale and environmental citizenship scale as a whole and in each of its dimensions in favor of the post test scores, These results indicate the effectiveness of a science education program based on challenge-based learning in developing 21st century skills and environmental citizenship among Preparatory school students.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Science education
  • challenge
  • based learning
  • 21st century skills
  • environmental citizenship