تصورات أولياء الأمور نحو تأثير الألعاب التعليمية الرقمية في زيادة دافعية أبنائهم لتعلم الرياضيات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم التعليم والتعلم، كلية التربية، جامعة الملك خالد، أبها، المملكة العربية السعودية

2 جامعة الملك خالد

المستخلص

        هدفت هذه الدراسة إلى بحث تصورات أولياء الأمور نحو تأثير الألعاب التعليمية الرقمية في زيادة الدافعية لدى أبنائهم لتعلم الرياضيات بالمرحلة المتوسطة في منطقة الباحة بالمملكة العربية السعودية، ولتحقيق هدف الدراسة، استخدم الباحثون المنهج الوصفي التحليلي، وقاموا بتصميم استبيان لجمع البيانات، وذلك من عينة الدراسة العشوائية، والتي تكونت من 62 ولي أمر. أشارت النتائج إلى وجود تصورات إيجابية لدى أولياء الأمور حول استخدام الألعاب التعليمية الرقمية لأبنائهم، معتقدين أنها تعزز دافعية الطلاب في تعلم الرياضيات من خلال مساعدتهم على الفهم وزيادة الاستمتاع وتعزيز المهارات كالتفكير الإبداعي وحل المشكلات. كما أظهرت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين تصورات أولياء الأمور وفقًا لأعمارهم أو مستواهم التعليمي أو خبرتهم في التكنولوجيا. وأوصت الدراسة بضرورة تطوير منهج الرياضيات من خلال إدخال ألعاب تعليمية رقمية تزيد من دافعية الطلاب، والعمل على تصميم ألعاب تعليمية رقمية ملائمة لجميع الطلاب بما فيهم ذوي الاحتياجات الخاصة، وتكثيف الجهود لتدريب وتوعية أولياء الأمور نحو الاستفادة من الألعاب التعليمية الرقمية في دعم تعلم أبنائهم للرياضيات.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Parents’ perceptions of the effect of digital educational games in increasing their children’s motivation to learn mathematics.

المؤلفون [English]

  • Saeed Alghamdi 1
  • sami alshihri 2
  • Faisal Alotaibi 2
  • Mohammad Alhelali 2
1 Department of Teaching and Learning, College of Education, King Khalid University, Abha, Saudi Arabia
2 king Khalid university
المستخلص [English]

This study aimed to explore parents' perceptions of the impact of digital educational games on enhancing their children's motivation to learn mathematics at the middle school level in the Al-Baha region of Saudi Arabia. To achieve this objective, the researchers employed a descriptive-analytical approach and designed a questionnaire for data collection from a random sample of 62 parents. The findings indicated that parents held positive perceptions of the use of digital educational games for their children, believing these games enhance students' motivation to learn mathematics by aiding comprehension, increasing enjoyment, and fostering skills such as creative thinking and problem-solving. Furthermore, the study revealed no statistically significant differences in parents' perceptions based on their age, educational level, or technological experience. The study recommended developing the mathematics curriculum by incorporating digital educational games to boost students' motivation, designing appropriate digital games for all students, including those with special needs, and intensifying efforts to train and raise parents' awareness about the benefits of digital educational games in supporting their children's learning of mathematics.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Digital educational games
  • learning motivation
  • mathematics
  • parents
  • technology in education