درجة ممارسة أعضاء هيئة التدريس للقيادة الديمقراطية في الجامعات السعودية من وجهة نظرهم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

هدفت هذه الدراسة معرفة درجة ممارسة أعضاء هيئة التدريس للقيادة الديمقراطية في الجامعات السعودية من وجهة نظرهم واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي وتم تطبيق الدراسة على عينة قدرها 380 عضو هيئة تدريس من ثلاث جامعات حكومية سعودية في منطقة الرياض. 184 ذكورا و196 إناثا. بمختلف الرتب الأكاديمية: معيد محاضر أستاذ مساعد أستاذ مشارك أستاذ. استعملت الاستبانة كأداة لجمع البيانات وتكونت من خمسة محاور. جاءت نتيجة الدراسة بأن جميع المحاور التي تقيس درجة ممارسة القيادة الديمقراطية لدى أعضاء هيئة التدريس ظهرت بدرجة مرتفعة بشكل عام من وجهة نظرهم. ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة ممارستهم باختلاف متغير النوع أو سنوات الخبرة، ولكن يوجد فروق ذات دلالة إحصائية باختلاف متغير الرتبة الأكاديمية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Degree of Faculty Members' Practice of Democratic Leadership in Saudi Universities from Their Point of View

المؤلف [English]

  • WASMIAH ALBASRI
Imam Mohammad Ibn Saud Islamic University (IMSIU)
المستخلص [English]

This research aimed to identify the degree of faculty members' practice of democratic leadership in Saudi universities from their point of view. The research used a descriptive analytical approach and was applied to a sample of 380 faculty members from three Saudi government universities in the Riyadh region. The sample included 184 males and 196 females with different academic levels: teaching assistant, lecturer, assistant professor, associate professor, professor. The questionnaire was used for collecting data and consisted of five dimensions. The research found that all the dimensions that measure the degree of democratic leadership practice among faculty members appeared to be generally high from their point of view. There were no statistically significant differences in the degree of their practice based on gender or years of experience, but there are statistically significant differences based on the academic level.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Democratic leadership
  • faculty members
  • university students
  • Saudi university