فاعلية برنامج تدريبي قائم على التكامل الحسي لخفض اضطراب المصاداة لدى أطفال ذوي اضطراب طيف التوحد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 سوهاج

2 كلية التربية النوعية- جامعة المنيا

3 كلية علوم ذوي الاحتياجات الخاصة جامعة بني سويف

10.21608/edusohag.2024.336476.1613

المستخلص

هدفت الدراسة إلى خفض اضطراب المصاداة لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، وذلك من خلال برنامج قائم على التكامل الحسي، والتعرف على استمرارية البرنامج التدريبي المستخدم لدى أفراد عينة الدراسة بعد انتهاء الجلسات التدريبية، وأثناء فترة المتابعة، وتم تطبيق أدوات الدراسة على عينة قوامها(10) أطفال من ذوي اضطراب طيف التوحد، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين: تجريبية(5) أطفال، وضابطة (5) أطفال، كلهم ينتمون لمركز الرؤوف الرحيم لذوي الاحتياجات الخاصة والتخاطب، مركز المراغة- محافظة سوهاج، وتتراوح أعمارهم ما بين (4-9) سنوات بمتوسط عمري قدره (6.41)، وانحراف معياري قدره (0.93)،  ويتراوح معامل ذكائهم ما بين (65- 70) بمتوسط قدره (67.25)، وانحراف معياري قدره (0.90)، وتم استخدام المنهج التجريبي وذلك للتحقق من صحة الفروض، وتمثلت أدوات الدراسة في: مقياس الذكاء ستانفورد بنييه (الصورة الخامسة)، ومقياس المصاداة (إعداد: الباحثة)، البرنامج التدريبي القائم على التكامل الحسي (إعداد: الباحثة)، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية على مقياس المصاداة في القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي، وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعتين على مقياس المصاداة في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية على مقياس المصاداة في القياسين البعدي والتتبعي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Sensory integration Training Program to reduce Simulation disorder in children with Autism Spectrum Disorder (ASD)

المؤلفون [English]

  • Marwa Abdelraouf Taha Abo Zaid 1
  • Ibrahim Ali Ibrahim 2
  • Narmin Mahmoud Abdo 3
1 Sohag
2 Faculty of Specific Education - Minia University
3 Faculty of Special Needs Sciences, Beni Suef University
المستخلص [English]

  The study aimed to reduce Echolalia disorder in children with autism spectrum disorder, through a Sensory Integration Program and recognize the continuity extent of the effectiveness of the used training program on the study samples ones after finishing the training session, and during the observing period. The study instruments are (Stanford Binet scale, fifth image, Echolalia scale prepared by the researcher, and the training program based on sensory integration and both of them prepared by the researcher). The research instruments were applied on a sample of (10) children with autism spectrum disorder, and dividing them into two groups: An experimental group from (5) children, and A control group from (5) children, all of them belong to Al Raouf al Raheem center for special needs and speech in Al Maragah district- Sohag government, and their ages range between (4-9), with a range age (6.41), standard deviation (0,93), intelligence quotient between (65-70) with average (67,25) and standard deviation (0.90), the quasi- experimental method was used to verify the validity of the hypotheses. The results showed that: There are statistically significant differences between the mean score of the experimental group children on Echolalia scale in the prior and post measurement in favor of the post measurement, There are statistically significant differences between the mean score of the two groups children on Echolalia scale in the post measurement in favor of the experimental group, There are no statistically significant differences between the mean score of the experimental group children on Echolalia scale in the post and trace measurement in favor of the trace measurement.

الكلمات الرئيسية [English]

  • training program
  • sensory integration
  • Echolalia
  • autism