واقع ومعوقات دور أولياء أمور طالبات المرحلة الثانوية في تحقيق الأمن الأسري في ضوء مصادر التربية الإسلامية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة الملك خالد بالمملكة العربية السعودية

10.21608/edusohag.2025.353320.1655

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور أولياء أمور طالبات المرحلة الثانوية في تحقيق الأمن الأسري في ضوء مصادر التربية الإسلامية، وقد اقتصرت على مصادر التربية الاسلامية الرئيسية، كما هدفت إلى التعرف على المعوقات التي تحد من دور أولياء أمور طالبات المرحلة الثانوية في تحقيق الأمن الأسري في ضوء مصادر التربية الإسلامية من وجهة نظر الطالبات.
     واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي المسحي، وتكون مجتمع الدراسة من جميع طالبات المرحلة الثانوية في المدارس الحكومية بمدينة أبها خلال في الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي 1445هـ (2023م) ، واستخدمت الدراسة الاستبانة كأداة للدراسة، وتكونت الاستبانة من (49) عبارة، موزعة على (أربعة) محاور، وبلغ عدد الاستبانات التي تمت الإجابة عليها (370) استبانة تمثل عينة الدراسة الحالية.
      وتوصلت الدراسة إلى جملة من النتائج من أهمها: أن دور أولياء أمور طالبات المرحلة الثانوية في تحقيق الأمن الأسري بأبعاده (الأمن النفسي، والأمن الفكري، والأمن الاقتصادي) جاء عاليا جدا من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة؛ حيث بلغ المتوسط الوزني الكلي لدور أولياء أمور طالبات المرحلة الثانوية (4.61)، وأن المعوقات التي تحد من دور أولياء أمور طالبات المرحلة الثانوية في تحقيق الأمن الأسري في ضوء مصادر التربية الإسلامية من وجهة نظر الطالبات جاءت بدرجة متوسطة، حيث بلغت قيمة المتوسط الوزني العام لمحور المعوقات  (2.76).  

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The reality and obstacles of the Role of parents of high-School Female Students in Achieving Family Security in Light of Islamic Education Sources

المؤلفون [English]

  • Ghada Al-Qahtani
  • Aisha Al-Zahrani
King Khalid University in Abha – the Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

This study aimed to identify the reality of the role of parents of female high-school students in achieving family security in light of Islamic education sources. It was limited to the main Islamic education sources. It also aimed to identify the obstacles that limit the role of parents of female high-school students in achieving family security in light of Islamic education sources from the students' point of view.
The study relied on the descriptive method, and the study community included all high-school female students in government schools in Abha city during the second semester of the academic year 1445 AH (2024 AD). The study used the questionnaire as a study tool, and the questionnaire included (49) phrases, distributed over (four) axes. The number of questionnaires answered was (370) questionnaires representing the current study sample.
The study concluded a number of results, the most important of which are: The reality of the role of parents of high-school female students in achieving family security in its dimensions (psychological security, intellectual security, and economic security) was very high from the point of view of the study sample members; The total weighted average of the reality of the role of parents of female high-school students was (4.61), and the obstacles that limit the role of parents of female high-school students in achieving family security in light of the sources of Islamic education from the students' point of view were at a medium level, as the value of the general weighted average of the obstacles axis was (2.76).  

الكلمات الرئيسية [English]

  • Security
  • family security
  • sources of Islamic education
  • high-school stage
  • parents