دور إدارة الجودة الشاملة في تحقيق الميزة التنافسية في الجامعات السعودية علي ضوء تجربة سنغافورة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية - جامعة سوهاج

10.21608/edusohag.2025.419686

المستخلص

     انطلقت مؤسسات التعليم العالي في المملكة متمثلة في الجامعات السعودية لتبني مفاهيم الجودة الشاملة وتطبيقها, بهدف العمل على التحسين المستمر في المنتج التعليمي ومخرجاته، ورفع كفاءة العاملين به. ولضمان تحقيق رؤية 2030م لأهدافها، وجب الاهتمام بإدارة الجودة الشاملة وتطبيقاتها في مجال التعليم بشكل عام، والتعليم العالي علي وجه الخصوص، والاستفادة من خبرات الدول المتقدمة في مجال الجودة وفي مقدمتها جمهورية سنغافورة، التي استحدثت جائزة سنغافورة الوطنية للجودة الشاملة عام ١٩٩٤ م, كما احتلت جامعة سنغافورة الوطنية المرتبة الثانية بين أفضل خمسين جامعة في آسيا, كما حصلت سنغافورة علي المرتبة الأولى في مؤشر جودة التعليم العالي الصادر عن المنتدي الاقتصادي العالمي في دافوس لعام 2015/2016م.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The role of total quality management in achieving competitive advantage in Saudi universities in light of the Singapore experience

المؤلف [English]

  • Mohamed Awad
Faculty of Education - Sohag University
المستخلص [English]

Higher education institutions in the Kingdom, represented by Saudi universities, set out to adopt and apply the concepts of comprehensive quality, with the aim of working on continuous improvement in the educational product and its outcomes, and raising the efficiency of its employees. To ensure that Vision 2030 achieves its goals, attention must be given to total quality management and its applications in the field of education in general, and higher education in particular, and to benefit from the experiences of developed countries in the field of quality, most notably the Republic of Singapore, which established the Singapore National Award for Total Quality in 1994. The National University of Singapore also ranked second among the fifty best universities in Asia, and Singapore ranked first in the Higher Education Quality Index issued by the World Economic Forum in Davos for the year 2015/2016.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Total quality management
  • competitive advantage