رؤية مقترحة لإعداد المعلم بكليات التربية في عصر الذكاء الاصطناعي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية جامعة حلوان

المستخلص

يواجه النظام التعليمي في مصر تحديات كبيرة في ظل التطورات التكنولوجية المتسارعة، خاصة مع دخول تقنيات الذكاء الاصطناعي إلى مختلف مجالات التعليم؛ فقد أصبح دور المعلم أكثر تعقيدًا، حيث لم يعد يقتصر على نقل المعرفة، بل أصبح مطالبًا بتوظيف التكنولوجيا الحديثة لدعم عملية التعلم، وتقديم محتوى تفاعلي، وتحليل بيانات الطلاب، وتصميم مسارات تعليمية تتناسب واحتياجاتهم الفردية. ومع ذلك، لا تزال منظومة إعداد المعلمين في مصر تعاني من القصور في دمج تقنيات الذكاء الاصطناعي ضمن برامج إعدادهم وتدريبهم، مما يحد من قدرتهم على الاستفادة الكاملة من هذه التقنيات في العملية التعليمية.
و في هذا السياق، تبرز أهمية دور كليات التربية كمؤسسات حيوية مسؤولة عن إعداد المعلمين، ليس فقط من خلال تزويدهم بالمعرفة التربوية، بل من خلال تطوير برامج أكاديمية مبتكرة تمكنهم من استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي في الفصول الدراسية بفاعلية، وكل ذلك يتطلب إعادة النظر في أدوار المعلم التقليدية وإعدادهم بطرق جديدة تواكب هذه التحولات؛  فالذكاء الاصطناعي لم يعد مجرد وسيلة مساعدة، بل أصبح عنصرًا أساسيًا في تطوير بيئات التعلم التكيفي، وتصميم المحتوى التعليمي، وتحليل أداء الطلاب، مما يفرض تحديات وفرصًا غير مسبوقة على المعلمين .  
     وبناء على ما سبق تحدد الهدف من ورقة العمل الحالية في وضع معالم لرؤية مقترحة لإعداد المعلم في مصر بكليات التربية في ضوء ما يفرضه الذكاء الاصطناعي من تحديات، وما يتيحه من تطبيقات، وذلك من خلال تحديد الإطار المفاهيمي للذكاء الاصطناعي، وأهم تطبيقاته في مجال التعليم، والتي تجعل من الضروري تطوير العمل بكليات التربية، بصفتها المنوطة بإعداد المعلم في مصر، وذلك بما يمكنه من الاستجابة والتعامل مع هذا المستحدث التقني الجديد والبالغ التأثير. وقد تحددت أهم معالم هذه الرؤية في تحديث البرامج الدراسية بكليات التربية، وتدريب أعضاء هيئة التدريس بالكلية، وتوفير البيئة التعليمية الملائمة، وتطوير مهارات الطلاب بكليات التربية، وتوفير منصات تعليمية مبتكرة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A Proposed Vision for Teacher Preparation in Colleges of Education in the Era of Artificial Intelligence

المؤلف [English]

  • Madiha Fakhry
Helwan university, faculty of education
المستخلص [English]

The role of the teachers has become more complex, as they are no longer limited to imparting knowledge, but are required to employ modern technology to support the learning process, provide interactive content, analyze student data, and customize learning paths to suit their individual needs. However, the teacher preparation system in Egypt still suffers from gaps in integrating AI technologies into their preparation and training programs, which limits their ability to take full advantage of these technologies in the educational process.                                                                            
In this context, the role of faculties of education as vital institutions responsible for preparing teachers, not only by providing them with educational knowledge, but also by developing innovative academic programs that enable them to use AI technologies in the classroom, all of which requires reconsidering traditional teacher roles and preparing them in new ways that keep pace with these transformations; AI is no longer just an aid, but has become an essential element in developing adaptive learning environments, personalizing educational content, and analyzing student performance, which poses unprecedented challenges and opportunities for teachers. Based on the above, the aim of the current working paper is to outline a proposed vision for teacher preparation in Egypt at colleges of education in light of the challenges posed by artificial intelligence and the applications it provides, by identifying the conceptual framework of artificial intelligence and the most important applications of artificial intelligence in the field of education, which makes it necessary to develop the work of colleges of education, as they are responsible for preparing teachers in Egypt, in order to enable them to respond and deal with this new and highly influential technological novelty. The most important features of this vision are the modernization of study programs in faculties of education, training faculty members, providing the appropriate educational environment, developing the skills of students in faculties of education, and providing innovative educational platforms.                                                                     

الكلمات الرئيسية [English]

  • Artificial Intelligence
  • Teacher Preparation
  • Colleges of Education