نمذجة العلاقات السببية بين رأس المال النفسي والشفقة بالذات والضغوط النفسية وجودة الحياة الأكاديمية لدى طلبة جامعة حلوان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم الصحة النفسية- كلية التربية - جامعة حلوان

2 قسم الصحة النفسية- كلية التربية- جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى الكشف عن طبيعة العلاقات السببية بين رأس المال النفسي، والشفقة بالذات، والضغوط النفسية، وجودة الحياة الأكاديمية لدى طلبة جامعة حلوان، حيث تكونت عينة البحث من (460) طالبًا وطالبة من طلبة جامعة حلوان، والذين تراوحت أعمارهم بين (18-23) سنة، بمتوسط عمري (19.98) سنة وانحراف معياري (1.856)، وقد تم اختيارهم بطريقة عشوائية، ولتحقيق أهداف البحث تم إعداد أدوات قياس من قبل الباحثيْن، شملت مقياس رأس المال النفسي، ومقياس الشفقة بالذات، ومقياس الضغوط النفسية، ومقياس جودة الحياة الأكاديمية، وتم التحقق من صدق وثبات هذه الأدوات قبل تطبيقها، وأظهرت نتائج البحث أن رأس المال النفسي يؤثر تأثيرًا إيجابيًا ومباشرًا في جودة الحياة الأكاديمية، وسلبيًا في أبعاد الضغوط النفسية (الضغوط الأكاديمية، الضغوط الأسرية، الضغوط الاجتماعية، الضغوط الاقتصادية، الضغوط النفسية الذاتية)، في حين لا يوجد تأثير مباشر دال إحصائيًا للشفقة بالذات في جودة الحياة الأكاديمية، ويوجد تأثير مباشر سلبي دال إحصائيًا للشفقة بالذات في أبعاد الضغوط النفسية. كما بينت النتائج أن أبعاد الضغوط النفسية تؤثر تأثيرًا سلبيًا في جودة الحياة الأكاديمية. بالإضافة إلى ذلك، كشفت نتائج البحث عن وجود تأثير غير مباشر دال إحصائيًا لرأس المال النفسي في جودة الحياة الأكاديمية عبر الضغوط النفسية، ووجود تأثير غير مباشر للشفقة بالذات في جودة الحياة الأكاديمية عبر الضغوط النفسية لدى طلبة الجامعة، كما توصلت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات الذكور والإناث في كل من رأس المال النفسي والشفقة بالذات وجودة الحياة الأكاديمية في اتجاه الإناث، وفي أبعاد مقياس الضغوط النفسية في اتجاه الذكور، بينما لا توجد فروق دالة إحصائيًا في جميع المتغيرات تبعًا للتخصص الأكاديمي، في حين توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات طلبة الجامعة بالفرقتين الأولى والرابعة في رأس المال النفسي والشفقة بالذات وجودة الحياة الأكاديمية في اتجاه طلبة الفرقة الرابعة، وفي بعض أبعاد الضغوط النفسية (الضغوط الأكاديمية، الضغوط الاقتصادية، الضغوط النفسية الذاتية) في اتجاه طلبة الفرقة الأولى، بينما لا توجد فروق دالة في الضغوط الأسرية والاجتماعية تبعًا للفرقة الدراسية، وعلى ضوء ذلك تم وضع بعض التوصيات والأفكار البحثية المقترحة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Modeling Causal Relationships between Psychological Capital, Self-Compassion, Psychological Stress, and Academic Quality of Life among Helwan University Students

المؤلفون [English]

  • Eslam Elsayed Mahmoud Abd Elshafy 1
  • Ahmed Samir Qutb 2
1 mental health department- faculty of education- Helwan university
2 mental health department, faculty of education, Helwan university
المستخلص [English]

The current research aimed to uncover the nature of the causal relationships between psychological capital, self-compassion, psychological stress, and academic quality of life among students at Helwan University. The sample consisted of 460 male and female students from Helwan University, whose ages ranged from 18 to 23 years, with a mean age of 19.98 years and a standard deviation of 1.856. They were selected randomly. To achieve the research objectives, measurement tools were prepared by the researchers, including a psychological capital scale, a self-compassion scale, a psychological stress scale, and an academic quality of life scale. The validity and reliability of these tools were verified before implementation. The results indicated that psychological capital has a positive and direct effect on the academic quality of life and a negative effect on the dimensions of psychological stress (academic stress, family stress, social stress, economic stress, and subjective stress). However, there was no statistically significant direct effect of self-compassion on academic quality of life, while there was a statistically significant direct negative effect of self-compassion on the dimensions of psychological stress. The results indicated that the dimensions of psychological stress negatively affect academic quality of life. Additionally, the research findings revealed a statistically significant indirect effect of psychological capital on academic quality of life through psychological stress, as well as an indirect effect of self-compassion on academic quality of life via psychological stress among university students. The results also showed statistically significant differences between the mean scores of males and females in both psychological capital and self-compassion, with females demonstrating higher scores, while males scored higher in the dimensions of the psychological stress scale. However, there were no statistically significant differences in all variables based on academic specialization. Furthermore, there were statistically significant differences between the mean scores of first and fourth-year university students in psychological capital, self-compassion, and academic quality of life favoring fourth-year students, and in some dimensions of psychological stress (academic stress, economic stress, and subjective stress) favoring first-year students. Meanwhile, no significant differences were found in family and social stress based on academic year. In light of this, some recommendations and proposed research ideas were established.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Causal relationship modeling
  • psychological capital
  • self-compassion
  • psychological stress
  • academic quality of life
  • university students