الفراسة الاستراتيجية وعلاقتها بالمناخ التنظيمي لدى القيادات الأكاديمية جامعة سوهاج

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية جامعة سوهاج

المستخلص

 هدف هذا البحث إلي التعرف علي واقع ممارسة الفراسة الاستراتيجية وعلاقتها بالمناخ التنظيمي لدى القيادات الأكاديمية جامعة سوهاج من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، والتعرف علي أثر متغيرات النوع والكلية والدرجة العلمية في تصوراتهم، ولمعالجة مشكلة البحث استخدم المنهج الوصفي، وتكونت عينة البحث من جميع أعضاء هيئة التدريس بجامعة سوهاج في العام الجامعي 2024/2025م، وتم التطبيق علي ( 611) عضوًا، واستخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات من عينة البحث، وتكونت من (85) عبارة، وأظهرت النتائج أن درجة ممارسة القيادات الأكاديمية لأبعاد الفراسة الاستراتيجية والمناخ التنظيمي بجامعة سوهاج من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس جاءت بدرجة ممارسة مرتفعة في جميع الأبعاد، وجود علاقة ارتباطية قوية بين ممارسة أبعاد الفراسة الاستراتيجية وممارسة أبعاد المناخ التنظيمي بجامعة سوهاج من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في الدرجة الكلية عند مستوي(0.01)؛ حيث كانت قيمة الارتباط ما بين( 0.7، 0.8)، وأوصي البحث بمجموعة من التوصيات أبرزها: عقد ورش عمل ودورات لتوضيح مفاهيم وأبعاد الفراسة الاستراتيجية والمناخ التنظيمي وأهميتهم في تحسين جودة العمل والرضا الوظيفي داخل الجامعة، نشر كل ما يتعلق بالفراسة الاستراتيجية والمناخ التنظيمي وأبعادهم وخصائصهم علي المواقع الالكترونية داخل الكليات، لتعريفهم بهذه المداخل الحديثة في الإدارة وأهميتها في تطوير منظومة العمل الجامعي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Strategic Physiognomy and Its Relationship with the Organizational Climate among Academic Leaders at Sohag University

المؤلف [English]

  • Somia Abdelatty
Faculty of education - Sohag University
المستخلص [English]

This study aimed to explore the reality of practicing strategic physiognomy and its relationship with the organizational climate among academic leaders at Sohag University from the perspective of faculty members. It also sought to examine the impact of variables such as gender, faculty affiliation, and academic rank on their perceptions. To address the research problem, the descriptive research method was employed. The study sample included all faculty members at Sohag University during the 2024/2025 academic year, with a total of 611 participants. A questionnaire was used as the primary data collection tool, consisting of 85 items. The results indicated that the degree to which academic leaders practice the dimensions of strategic physiognomy and the organizational climate at Sohag University was high across all dimensions, as perceived by faculty members. Moreover, a strong correlation was found between the practice of strategic physiognomy and the organizational climate, with a correlation coefficient ranging between 0.7 and 0.8 at a 0.01 significance level. The study recommended several key actions, including organizing workshops and training sessions to clarify the concepts and dimensions of strategic physiognomy and the organizational climate, emphasizing their role in enhancing work quality and job satisfaction within the university. Additionally, it suggested disseminating information related to strategic physiognomy and the organizational climate, including their dimensions and characteristics, on faculty websites to familiarize academic staff with these modern management approaches and their significance in improving university operations.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Strategic Physiognomy
  • Organizational Climate
  • Academic Leadership