دور التربية في استشراف مستقبل البناء الخلقي للإنسان في ظل تحديات الذكاء الاصطناعي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم أصول التربية /كلية التربية /جامعة كفر الشيخ

2 كلية التربية جامعة كفر الشيخ

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى تسليط الضوء على الأهمية المتزايدة للتربية الأخلاقية في ظل مخاطر وسلبيات وتحديات الذكاء الاصطناعي وتأثيراته المتسارعة على بناء الإنسان, كما يستعرض الدور المحوري للتربية الأخلاقية في تعزيز القيم الإنسانية الأساسية في بناء الإنسان مثل العدالة، والمسؤولية، والشفافية، وغيرها، وركز البحث على التحديات المستقبلية التي تواجه المجتمع والتربية في دعم ركائز التربية الأخلاقية كجانب أصيل في البناء المتكامل للإنسان ,وضرورة  يفرضها  واقع الحياة كالتحديات التى تواجه المجتمعات في ظل تزايد وتيرة التطورة التكنولوجي وتقنيات الذكاء الاصطناعي وكذلك إثارة العديد من القضايا الأخلاقية التي تؤثر على الأفراد والمجتمعات على نطاق واسع كالخصوصية, والنزاهة والحيادية, والأمان, والتحيز والتمييز, والمعلومات المضللة, وغيرها, ودور مؤسسات التربية في مواجهة مخاطر الذكاء الاصطناعي, وتم توظيف المنهج الوصفي, مع الاستعانة بأسلوب السيناريوهات كأحد أساليب منهج الدراسات المستقبلية لاستشراف مستقبل بناء الإنسان في ظل التحديات المستقبلية التي تواجه التربية الأخلاقية في عصر الذكاء الاصطناعي, وتوصلت الدراسة إلى تبنى السيناريو التفاؤلي الواقعي، والذي يجمع بين طموح السيناريو التفاؤلي وحذر سيناريو الثبات, ويتمثل هذا السيناريو في تقديم رؤية إيجابية حول الإمكانيات الكبيرة للتربية الأخلاقية في تعزيز استخدام الذكاء الاصطناعي بشكل أخلاقي لبناء الإنسان المصري، مع الاعتراف بالتحديات الحقيقية التي يجب مواجهتها بخطط مدروسة واستراتيجيات عملية, وكذلك تقديم رؤية ملهمة وتحفيز أصحاب القرار على الاستثمار في التعليم الأخلاقي والتكنولوجيا بشكل متكامل.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Role of Education in Envisioning the Future of Moral Development in Humans in The midst of the Challenges of Artificial Intelligence

المؤلفون [English]

  • Heba Benwan 1
  • Amira Zayed 2
1 قسم أصول التربية /كلية التربية /جامعة كفر الشيخ
2 faculty of education, Kafr elsheikh university
المستخلص [English]

This research aims to shed light on the growing importance of Moral            Education in light of the risks, Drawbacks , and challenges of Artificial Intelligence (AI) and its accelerating impacts on Human Development. It also highlights the pivotal role of Moral Education in promoting fundamental human values in the construction of individuals. such as justice. Responsibility, Transparency, and others. The research focuses on the future challenges facing society and Education in supporting the pillars of Moral Education as an essential aspect of the holistic Development of Individuals. These challenges are necessitated by the realities of life. such as the issues societies face amid the rapid pace of technological advancements and AI technologies. as well as the numerous ethical concerns that widely affect individuals and communities. including privacy, Integrity, Neutrality, Safety, Bias, Discrimination. Misinformation, and more, The research also explores the role of Educational institutions in addressing the risks of AI.                          
    The study employs a descriptive methodology, supplemented by the scenario analysis technique as one of the approaches of futures studies. to foresee the future of Human Development in light of the challenges facing Moral Education in the age of AI. The study concludes by adopting an optimistic yet realistic scenario, which combines the ambition of an optimistic scenario with the caution of a status quo scenario, This scenario presents a positive vision of the significant potential of moral Education in promoting the ethical use of AI for the development of individuals in Egypt,while acknowledging the real challenges that must be addressed through well-considered plans and practical strategies. Additionally. it offers an inspiring vision and encourages decision-makers to invest in Moral Education and technology in an integrated manner.                                                                        

الكلمات الرئيسية [English]

  • Education
  • Human Development
  • Moral Development
  • Artificial Intelligence