درجة توظيف معلمي الرياضيات بالمرحلة الثانوية للتطبيقات البرمجية في تدريس المنطق

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم التعليم والتعلم، كلية التربية، جامعة الملك خالد، أبها، المملكة العربية السعودية

2 كلية التربية قسم التعليم والتعلم أبها المملكة العربية السعودية

3 كلية التربية قسم التعليم والتعلم جامعة الملك خالد أبها المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة توظيف معلمي الرياضيات بالمرحلة الثانوية للتطبيقات البرمجية في تدريس وحدة المنطق، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وطُبّقت على عينة عشوائية بلغت (44) من معلمي الرياضيات المرحلة الثانوية بمنطقة جازان، واعتمدت الدراسة على الاستبانة كأداة لجمع البيانات، وأسفرت نتائج الدراسة عن أن درجة توظيف معلمي الرياضيات بالمرحلة الثانوية للتطبيقات البرمجية جاءت بدرجة متوسطة، أما التحديات التي تواجه المعلمين في توظيف التطبيقات البرمجية جاء بدرجة مرتفعة، وكذلك جاءت المقترحات التي يمكن من خلالها التغلب على الصعوبات التي تواجه معلمي الرياضيات بالمرحلة الثانوية للتطبيقات البرمجية في تدريس وحدة المنطق جاءت بدرجة مرتفعة، كما أوضحت نتائج الدراسة أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية لاستجابة المعلمين في درجة توظيف التطبيقات البرمجية تعزى لسنوات الخبرة، والمؤهل العلمي، والدرجة الوظيفية، وتوصي الدراسة بضرورة تعزيز تصميم وتبني سياسات وبرامج وخطط لدمج التطبيقات البرمجية في تعليم وتعلم الرياضيات، وكذلك نشر الوعي حول استخدام التطبيقات البرمجية في تعليم وتعلم الرياضيات.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Degree of Secondary School Mathematics Teachers' Employment of Software Applications in Teaching the Area Unit

المؤلفون [English]

  • Mofareh Huraysi 1
  • Sami Alshehri 2
  • Ali Dahesh 3
  • Ali Sumaili 3
1 Department of Education and Learning, College of Education, King Khalid University, Abha, Saudi Arabia.
2 College of Education, Department of Teaching and Learning, Abha, Kingdom of Saudi Arabia
3 College of Education, Department of Teaching and Learning, King Khalid University, Abha, Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

The study aimed to identify the degree of secondary school mathematics teachers' employment of software applications in teaching the area unit. The study followed the descriptive analytical approach and was applied to a random sample of (44) mathematics secondary school teachers in Jazan region. The study relied on the questionnaire as a tool for collecting data. The results of the study showed that the degree of secondary school mathematics teachers' employment of software applications was moderate, while the challenges facing teachers in employing software applications was high. The proposals that can be used to overcome the difficulties facing secondary school mathematics teachers in teaching the logic unit were high. The results of the study also showed that there were no statistically significant differences in teachers' responses in the degree of employment of software applications, attributed to years of experience, academic qualifications, and job grade. The study recommends the need to enhance the design and adoption of policies, programs, and action plans to integrate software applications into teaching and learning mathematics, as well as spreading awareness about the use of software applications in teaching and learning mathematics.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Software applications
  • Mathematics
  • Mathematics teachers
  • Logic