فاعلية برنامج مقترح قائم على نظرية الحِجَاج الدَّعوْيّ في تنمية الوعي بكفايات تجديد الخطاب الديني لدى الدُّعَاة بالأزهر الشريف

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الأزهر

المستخلص

 لقد استهدف البحث تعرف برنامج مقترح قائم على نظرية الحِجَاج الدعوي في تنمية الوعي بكفايات تجديد الخطاب الديني لدى الواعظين والواعظات بالأزهر الشريف؛ ولتحقيق ذلك استخدم الباحث المنهج الوصفي في  تحديد كفايات تجديد الخطاب الديني، كما استخدم الباحث مقياسا لتحديد مستوى الوعي بكفايات تجديد الخطاب الديني لدى هؤلاء الواعظين، والواعظات، كما استخدم المنهج شبه التجريبي؛ لتطبيق نظرية الحِجَاج الدعوي على عينة البحث المكونة من (50) خمسين واعظا، وواعظة بالأزهر الشريف بمحافظة الفيوم، وقد تم تقسيم العينة إلى (25) خمسة وعشرين واعظا، و(25) خمس وعشرين واعظة، وبعد تطبيق البرنامج المقترح القائم على نظرية الحِجَاج الدعوي قد أوضحت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0,05 = α) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس الوعي بكفايات تجديد الخطاب الديني، وقد أوصى البحث بتطبيق نظرية الحِجَاج الدعوي لدى الطلاب الأزاهرة في المراحل التعليمية المتنوعة في الأزهر الشريف، في المواد الشرعية المختلفة مثل: الفقه، والعقيدة، والثقافة الإسلامية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Effectiveness of a Proposed Program Based on the Theory of Daawah Argumentation in Developing Awareness of Religious Discourse Renewal Competencies among Azhar Preachers

المؤلف [English]

  • mohammed Saad Abdulkhaleq
Azhar University
المستخلص [English]

This research aimed to explore the effectiveness of a proposed program based on the theory of daawah argumentation in enhancing awareness of competencies related to the renewal of religious discourse among preachers of Al-Azhar. To meet such an end, the researcher employed the descriptive methodology to identify the competencies of religious discourse renewal. Additionally, a scale was used to measure the level of awareness of these competencies among male and female preachers. The study also employed a quasi-experimental approach to apply the theory of daawah argumentation to a research sample consisting of 50 preachers from Al-Azhar in Fayoum Governorate, divided equally into 25 male and 25 female participants. After implementing the proposed program, the findings revealed statistically significant differences at the level of (α = 0.05) between the mean scores of the experimental and control groups in the post-application of the awareness scale concerning religious discourse renewal competencies. The research recommended the adoption of the theory of daawah argumentation across various educational levels in Al-Azhar, particularly in Islamic studies subjects such as jurisprudence, theology, and Islamic culture.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Daawah Argumentation
  • Renewal of Religious Discourse
  • Male and Female Preachers