التميز الأكاديمي مدخل لتحسين رتبة جامعة الأزهر في ضوء معايير بعض التصنيفات العالمية للجامعات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية بنين بالقاهرة جامعة الأزهر قسم اصول التربيه

المستخلص

          هدف البحث الحالى إلى تقديم مجموعة من السيناريوهات المستقبلية المقترحة كبدائل ممكنة للاستفادة من التميز الأكاديمي لتحسين رتبة جامعة الأزهر في ضوء بعض التصنيفات العالمية للجامعات. وذلك من خلال توضيح الإطار الفلسفى للتميز الأكاديمي والتعرف على أسسه الفكرية، وأبعاد تحقيق التميز الأكاديمى بجامعة الأزهر، وكذلك فلسفة التصنيفات العالمية للجامعات وأهم معايير بعض التصنيفات العالمية للجامعات، والتعرف على واقع رتبة جامعة الأزهر في بعض التصنيفات العالمية. اعتمد البحث على المنهج الوصفى واستحدام أسلوب السيناريوهات لمناسبته لطبيعة البحث، وتوصل البحث إلى أن تحقيق التميز الأكاديمي يسهم في تحسين رتبة جامعة الأزهر في التصنيفات العالمية للجامعات؛ لذا تم وضع بعض السيناريوهات المستقبلية لتعزيز التميز الأكاديمي بجامعة الأزهر ومن ثم تحسين مرتبتها في التصنيفات العالمية للجامعات. كما تم تحيكيم السيناريوهات المقترحة من وجهة نظر خبراء التربية بكلية التربية جامعة الأزهر،واتفقت وجهات نظرهم  حول بنود تلك السيناريوهات، وأوصى البحث بالاهتمام بتطبيق مداخل التميز الأكاديمي في الجامعة وأنشطتها للاستمرار في تحقيق رتبة أفضل في التصنيفات العالمية للجامعات، كما أوصى البحث بتطبيق السيناريو الابتكاري.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Academic Excellence is an acess to Improve the Rank of Al-Azhar University in Light of the Criteria of Some International University Rankings

المؤلف [English]

  • Mohammed Shebl Abd El Rahman el kott El kott
Department of foundation of education.facultyof education for boys al Azhar university in Cairo
المستخلص [English]

The current research aims to present a set of proposed future scenarios as possible alternatives to benefit from academic excellence to improve the ranking of Al-Azhar University in light of some international university rankings. This is done by clarifying the philosophical framework of academic excellence and identifying its intellectual foundations, the dimensions of achieving academic excellence at Al-Azhar University, as well as the philosophy of international university rankings and the most important criteria for some international university rankings, and the reality of Al-Azhar University's ranking in some international rankings. The research relied on the descriptive approach, especially the prospective approach using the scenarios method because it is appropriate for the nature of the research. The research concluded that achieving academic excellence contributes to improving Al-Azhar University's ranking in international university rankings; therefore, some future scenarios were set to enhance academic excellence at Al-Azhar University and thus improve its ranking in international university rankings. The proposed scenarios were also evaluated by educational experts at the Faculty of Education, Al-Azhar University, and their views agreed on the items of those scenarios. The research recommended paying attention to apply academic excellence techniques at the university and its activities to continue achieving a better rank in international university rankings. The research also recommended the application of the innovative scenario.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Academic Excellence
  • Al
  • Azhar University
  • International University Rankings