أثر الاستثمار البشري بنظام التعاقد المكاني في العدالة التنظيمية والاندماج الوظيفي لمعلمي التعليم العام: دراسة شبه تجريبية في السياق السعودي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Department of Educational Sciences, College of Education, Prince Sattam Bin Abdulaziz University, SAUDI ARABIA

المستخلص

هدفت الدراسة إلى معرفة أثر الاستثمار البشري بنظام التعاقد المكاني في العدالة التنظيمية والاندماج الوظيفي لمعلمي التعليم العام بالمملكة العربية السعودية، وقد تم الاعتماد على المنهج شبه التجريبي القائم على تصميم مجموعتين متكافئتين: تجريبية وضابطة، ويتضمن قياسا قبليا وبعديا، وتمثلت أدوات الدراسة في استبانة للعدالة التنظيمية، وبطاقة ملاحظة للاندماج الوظيفي، وطبقت الدراسة خلال العام الدراسي 2023، على عينة مكونة من (37) معلما ومعلمة، تم تحديدهم وتوزيعهم بالطريقة العشوائية المنتظمة، ومن ثم إجراءات التكافؤ للمجموعتين، وقد تم التواصل من قبل الباحث بقيادات ومعلمي المدراس المطبق فيها الدراسة، وتزويدهم بتعليمات وطريقة تطبيق أداتي الدراسة، وكان من أهم نتائجها: أنه توجد فروق في متوسطات التطبيق البعدي لاستبانة العدالة التنظيمية وبطاقة ملاحظة الاندماج الوظيفي بين المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية لصالح المجموعة التجريبية تعزى للاستثمار البشري بنظام التعاقد المكاني. كما أنه لا توجد فروق بين متوسطات المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية في متوسطات التطبيق البعدي لاستبانة العدالة التنظيمية وبطاقة ملاحظة الاندماج الوظيفي تعزى للجنس. وكذلك لا توجد فروق بين متوسطات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في متوسطات التطبيق البعدي لاستبانة العدالة التنظيمية ومستوى الاندماج الوظيفي تعزى للتفاعل بين نظام الاستثمار البشري والجنس. وعلى ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة بعدد من التوصيات الإجرائية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effect of Human Investment through Spatial Contracting System on Organizational Justice and Job Engagement of General Education Teachers: A Quasi-Experimental Study in the Saudi Context

المؤلف [English]

  • Safar Bakheet Almudara
Department of Educational Sciences, College of Education, Prince Sattam Bin Abdulaziz University, SAUDI ARABIA
المستخلص [English]

The study aimed to investigate the impact of human investment through the spatial contract system on organizational justice and job engagement among general education teachers in Saudi Arabia. The study employed a quasi-experimental methodology based on a two-equivalent-group design: experimental and control, including pre- and post-measurements. The study tools consisted of an organizational justice questionnaire and a job engagement observation card. The study was conducted during the academic year 2023 on a sample of 37 teachers (male and female), who were selected and distributed through systematic randomized sampling, followed by equivalency procedures for both groups. The researcher communicated with school leaders and teachers participating in the study and provided them with instructions and methods for implementing the study tools. Among its most important findings: There were differences in the post-test means of the organizational justice questionnaire and job engagement observation card between the experimental and control groups in favor of the experimental group, attributed to human investment through the spatial contract system. There were no differences between the experimental and control groups in the post-test means of the organizational justice questionnaire and job engagement observation card attributed to gender. Additionally, there were no differences between the experimental and control groups in the post-test means of the organizational justice questionnaire and job engagement level attributed to the interaction between the human investment system and gender. The study established multiple procedural recommendations based on its findings. Based on the findings of the study, it is recommended to enhance human capital investment through the spatial contracting system in educational institutions, due to its role in improving organizational justice and job engagement among teachers. It is also advised to adopt training programs for educational leaders to ensure effective implementation and equal opportunity. Future studies are encouraged to explore the impact of this system on other educational variables across various disciplines and educational levels.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Human Capital Investment through the Spatial Contracting System
  • Job Engagement
  • Organizational Justice
  • General Education Teachers
  • The Saudi Context