نموذج بنائي للعلاقات بين الذكاء الناجح والشغف الأكاديمي والرفاهية الأكاديمية لدى طلبة المرحلة الثانوية.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية جامعة دمياط

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على مستوىات كل من: الذكاء الناجح، والشغف الأكاديمي والرفاهية الأكاديمية لدى طلبة المرحلة الثانوية، والكشف على طبيعة النموذج البنائي المقترح للعلافات بين الذكاء الناجح والشغف الأكاديمي والرفاهية الأكاديمية لدىهم، واستخدام المنهج الوصفي الارتباطي، وتكونت عينة البحث الأساسية من (200) طالب وطالبة تم اختيارهم بطريقة عشوائية من الصف الثاني الثانوي بمدرستي اللوزي للبنات، والعسكرية للبنين بإدارة دمياط التعليمية بمحافظة دمياط، وطبقت عليهم الباحثة مقياس الذكاء الناجح (إعداد الباحثة)، ومقياس الشغف الأكاديمي(إعداد الباحثة) ومقياس الرفاهية الأكاديمية (إعداد الباحثة)، ولاختبار فروض البحث تم استخدام اختبار "ت" للمجموعة الواحدة، اختبار "ت" لمجموعتين مستقلتين، معامل ارتباط بيرسون، تحليل الانحدار المتعدد، ونمذجة المعادلات البنائية. وقد أظهرت النتائج أن مستويات الذكاء الناجح، والشغف الأكاديمي والرفاهية الأكاديمية أعلى من المتوسط لدى عينة البحث، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين الذكور والإناث على مقاييس الذكاء الناجح، والشغف الأكاديمي والرفاهية الأكاديمية، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً بين طلبة التخصص العلمي والأدبي على مقاييس الذكاء الناجح، والشغف الأكاديمي والرفاهية الأكاديمية، وأيضاً أظهرت وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين الذكاء الناجح، والشغف الأكاديمي والرفاهية الأكاديمية، كما بينت النتائج وجود تأثيرات مباشرة وغير للذكاء الناجح على الرفاهية الأكاديمية عبر الشغف الأكاديمي لدى طلبة المرحلة الثانوية، وفي ضوء هذه النتائج قدمت الباحثة مجموعة من التوصيات.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Structural model of the relationships between the successful intelligence, academic passion and academic well-being among secondary school students

المؤلف [English]

  • Heba Saad
Faculty of Education - Damietta University
المستخلص [English]

The research aimed to identify the levels of each of: successful intelligence, academic passion and academic well-being among secondary school students, and to reveal the nature of the proposed structural model for the relationships between successful intelligence, academic passion and academic well-being among them, and to use the descriptive correlational approach. The basic research sample consisted of (200) male and female students who were randomly selected from the second secondary grade at Al-Lawzi Girls' School and Military Boys' School in Damietta Education Administration in Damietta Governorate. The researcher applied the successful intelligence scale (prepared by the researcher), the academic passion scale (prepared by the researcher) and the academic well-being scale (prepared by the researcher). To test the research hypotheses, the "t" test was used for one group, the "t" test for two independent groups, Pearson's correlation coefficient, multiple regression analysis, and structural equation modeling. The results showed that the levels of successful intelligence, academic passion and academic well-being were higher than average in the research sample. The results also showed that there were no statistically significant differences between males and females on the measures of successful intelligence, academic passion and academic well-being, and that there were no statistically significant differences between students of scientific and literary specializations on the measures of successful intelligence, academic passion and academic well-being. It also showed that there was a statistically significant relationship between successful intelligence, academic passion and academic well-being. The results also showed that there were direct and indirect effects of successful intelligence on academic well-being through academic passion among secondary school students. In light of these results, the researcher presented a set of recommendations.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Successful intelligence
  • Academic passion
  • Academic well
  • being