درجة التزام مديري المدارس في فلسطين بالاستقرار الوظيفيّ الطوعيّ للمعلمين العاملين معهم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الإدارة

المستخلص

هدفتْ هذه الدراسةُ إلى التعرُّفِ على درجةِ التزامِ مديري المدارسِ في فلسطينَ بالاستقرارِ الوظيفيِّ الطوعيِّ للمعلمينَ العاملينَ معهم، وقد تمَّ استخدامُ المنهجِ الوصفيِّ لملاءمته أغراضَ الدراسةِ، إذ يتكونُ مجتمعُ الدراسةِ من جميعِ معلمي المدارسِ الحكوميةِ في المحافظاتِ الشماليةِ في فلسطينَ خلال العام الدراسي(2023/2024).
وقد تكوَّنتْ عينةُ الدراسةِ من (380) معلماً، ومعلمة من المدارسِ الحكوميةِ في فلسطينَ، اختيرت بالطريقةِ الطبقيةِ العشوائيةِ، ولتحقيقِ أهدافِ الدراسةِ طوّرت أداةِ الاستبانةِ، وبلغ عددُ فقراتها (24) فقرةً، توزَّعتْ على الاستقرار الوظيفيّ الطوعيّ، يتضمن (24) فقرة مقسمة إلى أربعة مجالات: المعلم في فريق (10 فقرات)، المشاركة في صنع القرار (6 فقرات)، التحفيز الذاتيّ (4 فقرات)، بيئة العمل (4 فقرات)، والتي جرى التحققُ من صدقِها، وثباتِها.
وأظهرتْ نتائجُ الدراسةِ أنّ درجة التزام مديري المدارس الحكومية في فلسطين بالاستقرار الوظيفيّ الطوعيّ، من وجهة نظر المعلمين، جاءت مرتفعة، بمتوسط حسابيّ (3.76)، وتراوحت المتوسطات الحسابية للمجالات ما بين (3.34 _ 4.00)، وجاءت جميعها بدرجة مرتفعة، إذ جاء بالمرتبة الأولى مجال " المشاركة في صنع القرار" بقيمة (4.00)، وانحراف معياريّ (0.71)، وجاء في المرتبة الثانية مجال: " المعلم في فريق " بقيمة (3.92)، وانحراف معياريّ (0.82). وجاء في المرتبة الثالثة مجال: " بيئة العمل" بقيمة (3.81): وانحراف معياريّ (0.87). وجاء في المرتبة الرابعة مجال: " التحفيز الذاتيّ " بقيمة (3.34) وانحراف معياريّ (1.15).
وأشارتْ نتائجُ الدراسةِ إلى عدمِ وجودِ فروقٍ ذاتِ دلالةٍ إحصائيَّةٍ بين تقديرات أفراد عينه الدراسة، حولَ الاستقرار الوظيفيّ الطوعيّ لدى مديري المدارس الحكومية في فلسطين؛ تعزى لمتغيراتِ (الجنسِ، والمؤهلِ العلميِّ، وسنواتِ الخبرةِ)، وفي ضوءِ هذه النتائجِ؛ يوصي الباحث بضرورةِ عقدِ دوراتٍ تدريبيةٍ متخصصةٍ في مجالِ أخلاقياتِ الإدارةِ المدرسيَّةِ؛ لتعزيزِ هذه القيمِ لدى مديري المدارسِ، والمعلمينَ أيضاً، في مختلفِ المراحلِ التعليميةِ، لتعريفهم بحقوقهم وواجباتهم تجاهَ وظائفهم، وتجاهَ جميعِ الأطرافِ التي يتعاملونَ معها؛ من رؤساءَ، ومعلمينَ، وتلاميذَ، وأولياء أمورٍ، وأفرادِ المجتمعِ المحليِّ.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Degree Of Commitment Of School Principals In Palestine To The Voluntary Job Stability Of The Teachers Working With Them.

المؤلف [English]

  • Issa Halaykah
Management
المستخلص [English]

This study aimed to identify the degree to which school principals in Palestine adhere to the voluntary job stability of the teachers working with them. The descriptive approach was used due to its suitability for the study's purposes. The study population consisted of all public school teachers in the northern provinces of Palestine during the academic year (2023/2024).
The study sample comprised (380) male and female teachers from public schools in Palestine, selected through stratified random sampling. To achieve the study's objectives, a questionnaire was developed, consisting of (24) items distributed across voluntary job stability, including four domains: Teacher in a Team (10 items), Participation in Decision-Making (6 items), Self-Motivation (4 items), and Work Environment (4 items). The validity and reliability of the tool were verified.
The results of the study showed that the degree of adherence of public school principals in Palestine to voluntary job stability, from the teachers' perspective, was high, with an arithmetic mean of (3.76). The arithmetic means for the domains ranged between (3.34 - 4.00), all of which were at a high level. The domain of "Participation in Decision-Making" ranked first with a value of (4.00) and a standard deviation of (0.71). The domain of "Teacher in a Team" ranked second with a value of (3.92) and a standard deviation of (0.82). The domain of "Work Environment" ranked third with a value of (3.81) and a standard deviation of (0.87). The domain of "Self-Motivation" ranked fourth with a value of (3.34) and a standard deviation of (1.15).
The study results also indicated that there were no statistically significant differences in the estimates of the study sample members regarding the voluntary job stability of public school principals in Palestine, attributed to variables such as (gender, academic qualification, and years of experience).
In light of these results, the researcher recommends the necessity of organizing specialized training courses in the field of school management ethics to enhance these values among school principals and teachers across various educational stages. This would help them understand their rights and responsibilities toward their jobs and all parties they interact with, including superiors, teachers, students, parents, and local community members.

الكلمات الرئيسية [English]

  • School Management
  • Voluntary Job Stability
  • School Principals