دور الشغف الأكاديمي والرشاقة المعرفية والتنظيم الذاتي في التنبؤ بالاندماج الأكاديمي لدى طلبة الجامعة في ضوء التعلم المستدام

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم علم النفس التربوي-كلية التربية -جامعة كفر الشيخ

المستخلص

هدف هذا البحث إلى دراسة طبيعة العلاقات بين الشغف الأكاديمي، الرشاقة المعرفية، التنظيم الذاتي، والاندماج الأكاديمي لدى طلبة الجامعة، بالإضافة إلى الكشف عن مستوى كلٍ من هذه المتغيرات لدى أفراد العينة. والبحث عن وجود فروق بين أفراد العينة بناءً على النوع، التخصص، والمستوى الدراسي. كما هدف البحث إلى التحقق من امكانية التنبؤ بالاندماج الأكاديمي من خلال الشغف الأكاديمي، الرشاقة المعرفية، والتنظيم الذاتي وتكونت العينة من (550) طالب وطالبة من بعض الكليات بجامعة كفر الشيخ. تم استخدام المقاييس المناسبة لقياس لتلك المتغيرات بعد التحقق من خصائصها السيكومترية، وأُجريت التحليلات الإحصائية باستخدام الاختبارات المناسبة. وعكست نتائج البحث دعمًا واضحًا لمبادئ التعلم المستدام، حيث أظهرت وجود علاقة ارتباطية موجبة بين الشغف الأكاديمي، الرشاقة المعرفية، التنظيم الذاتي والاندماج الأكاديمي. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بناءً على النوع أو التخصص.
أما فيما يتعلق بـالمستوى الدراسي، فقد أظهرت النتائج وجود فروق دالة بين السنة الأولى والسنة الرابعة لصالح طلاب السنة الرابعة في كل من الرشاقة المعرفية والتنظيم الذاتي مما يعكس أهمية تصميم خبرات تعليمية تراكمية تدعم التنمية الذاتية والمعرفية المستدامة لدى الطلاب، في المقابل، لم تظهر أي فروق دالة في الشغف الأكاديمي والاندماج الأكاديمي بين طلاب السنة الأولى والسنة الرابعة. كما أظهرت الدراسة أنه يمكن التنبؤ بالاندماج الأكاديمي من خلال الشغف الأكاديمي، الرشاقة المعرفية، والتنظيم الذاتي، وهو ما يُعد مؤشرًا واضحًا على أن تعزيز تلك المهارات يسهم فعليًا في بناء بيئة تعليمية تُمكّن الطالب من التفاعل النشط مع مجتمعه الأكاديمي، وتحقق أهداف التعلم من أجل الاستدامة في التعليم العالي. تم تقديم بعض التوصيات والبحوث المقترحة في ضوء نتائج البحث.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Role of Academic Passion, Cognitive Agility, and Self-Regulation in Predicting Academic Engagement Among University Students in the Context of Sustainable Learning

المؤلف [English]

  • Amal Zayed
Dept. of Educational psychology, college of Education, Kafrelsheikh University. Egypt.
المستخلص [English]

This research aimed to examine the nature of the relationship between academic passion, cognitive agility, self-regulation, and academic engagement among university students, and to reveal the level of each of these variables among sample members. It also sought to examine the presence of differences among sample members based on gender, specialization, and study level. The research also aimed to verify the possibility of predicting academic engagement through academic passion, cognitive agility, and self-regulation. The sample consisted of (550) male and female students from some faculties at Kafrelsheikh University. Appropriate scales were used to measure these variables after verifying their psychometric properties. Statistical analyses were conducted.
The findings clearly reflected support for the principles of sustainable learning, as they revealed a positive relationship between academic passion, cognitive agility, self-regulation, and academic engagement. The results also indicated that there were no statistically significant differences based on gender or academic specialization.
With regard to academic level, the findings showed statistically significant differences between first year and fourth-year students in favor of fourth-year students in both cognitive agility and self-regulation. This highlights the importance of designing cumulative educational experiences that support students’ self and cognitive development in a sustainable manner. In contrast, no significant differences were found in academic passion or academic engagement between students in the first and fourth years.
Moreover, the research demonstrated that academic engagement could be significantly predicted by academic passion, cognitive agility, and self-regulation. This serves as a clear indicator that enhancing these skills contributes effectively to building a learning environment that enables students to actively engage with their academic community and achieve the goals of education for sustainability in higher education. Some recommendations and proposed research directions were presented in light of the  findings

الكلمات الرئيسية [English]

  • Academic passion
  • cognitive agility
  • self-regulation
  • academic engagement
  • sustainable learning