أثر استخدام اللوح الذكي في معالجة ضعف طلاب الصف السابع في مادة التلاوة والتجويد واتجاهاتهم نحوه في مدرسة المعهد العربي / أبو ديس - ضواحي القدس

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة القدس

10.21608/edusohag.2025.369088.1690

المستخلص

هدفت هذه الدراسة التعرف إلى أثر استخدام اللوح الذكي في معالجة ضعف تحصيل طلاب الصف السابع في مادة التلاوة والتجويد، حيث طبقت الدراسة على عشرة طلاب من الصف السابع الأساسي في مدرسة المعهد العربي أبوديس ضواحي القدس، تم اختيارهم بطريقة قصدية، استخدم الباحث ثلاث أدوات في دراسته: الأولى اختبار تحصيلي، والثانية اللوح الذكي، والثالثة مقابلة، وتم التحقق من صدق الأدوات بالطرق المناسبة.
كما استخدم الباحث أساليب إحصائية تمثلت باستخراج المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، وبعد معالجة البيانات توصلت الدراسة إلى وجود فروق في استخدام اللوح الذكي في تحصيل طلاب الصف السابع الأساسي في مادة التلاوة والتجويد لصالح الاختبار البعدي.
ومن أبرز توصيات الباحث تفعيل التدريس باستخدام اللوح الذكي في التدريس لأثره الواضح في زيادة فاعلية المتعلم وتحفيزه نحو التعلم، لأنها تحقق المتعة للطلبة وتثري لغتهم، وتخاطب عقولهم، كما يوصي الباحث بعقد دراسات جديدة حول هذا الموضوع وذلك لأهميته.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effect of Using Smart board on Improving Seventh Grade Students Achievement in Quran Recitation and Their Attitudes Towards It

المؤلف [English]

  • Talat Eissa
alkods university
المستخلص [English]

This study aims at investigating the effect of using smart board on improving seventh grade students achievement in Quran recitation. Ten seventh grade students from the Arab Institute School in Abu Dis and   Jerusalem suburbs participated in the study. They were selected by using the purposive sample. To achieve the purpose of the study the researcher used three instruments:  achievement test, smart board and interview. The researcher tested the credibility of the instruments by using the suitable methods. The researcher used SPSS Program to calculate means and standard deviation. After data processing, the results of the study revealed the following: there were significant differences between using the smart board and seventh grade students achievement in Quran recitation in favor of the post test.
   Among the prominent of the recommendations, the researcher recommended activating the use of smart board in teaching because of its clear effect in increasing and motivating students towards learning. It also help student to enjoy the process of learning and enrich their speech, address their minds and satisfy their imagination. The researcher also recommended doing more research on this topic because of its importance.

الكلمات الرئيسية [English]

  • interactive board
  • hearing impaired
  • Recitation and Tajweed