برنامج تدريبي مقترح لتنمية مهارة إدارة الوقت لدى القيادات الجامعية السعودية في ضوء رؤية المملكة 2030

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

خريجة دكتوراه تخصص إدارة وتخطيط تربوي من جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى بناء برنامج تدريبي مقترح لتنمية مهارة إدارة الوقت لدى القيادات الجامعية السعودية في ضوء "رؤية المملكة 2030"؛ من خلال التعرف على الإطار النظري لإدارة الوقت لدى القيادات الجامعية في الأدبيات الإدارية والتربوية المعاصرة، وتحديد الأساليب المقترحة لتنميتها، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، وتكوَّن مجتمع الدراسة من أعضاء هيئة التدريس بالجامعات التالية: (جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، جامعة الملك فيصل، جامعة الملك خالد، جامعة تبوك)، والبالغ عددهم (11,337) عضوًا؛ وطبقت الاستبانة على عينة بلغ عددها (372) عضو. وقد توصَّلت الدراسة إلى أنَّ درجة الأساليب المقترحة لتنمية مهارة إدارة الوقت لدى القيادات الجامعية السعودية في ضوء "رؤية المملكة 2030" كانت (عالية)، بمتوسط حسابي بلغ (4.01 من 5)، ثم قدَّمت الدراسة برنامجًا تدريبيًّا مقترحًا لتنمية مهارة إدارة الوقت لدى القيادات الجامعية السعودية في ضوء "رؤية المملكة 2030".

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A proposed training program to develop time management skills among Saudi university leaders in light of the Kingdom's Vision 2030.

المؤلف [English]

  • manal alamri
PhD graduate in Educational Administration and Planning from Imam Muhammad ibn Saud Islamic University.
المستخلص [English]

The study aimed to build a proposed training program to develop time management skill among Saudi university leaders in light of the "Kingdom's Vision 2030" by identifying the theoretical framework of time management among university leaders in contemporary administrative and educational literature, and to identify the proposed methods for developing them, and the study used the descriptive survey approach, The study community consisted of faculty members at the following universities: (Imam Muhammad bin Saud Islamic University, King Faisal University, King Khalid University, Tabuk University), totaling (11,337) members; The questionnaire has been applied (372) members.  The study concluded that the degree of the proposed methods to develop time management skill among Saudi university leaders in light of the Kingdom's Vision 2030 was (high), with an arithmetic average of (4.01 out of 5). The study then presented a proposed training program to develop time management skill among Saudi university leaders in light of the Kingdom's Vision 2030.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Training program
  • time management
  • university leadership