القيم التربوية في شِعْر أحمد شوقي وإمكانية الاستفادة منها في تحسين جوانب العملية التعليمية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الإمام

10.21608/edusohag.2025.367724.1686

المستخلص

يهدف البحث للكشف عن القيم التربوية في شِعْر أحمد شوقي من خلال ديوانيه الشوقيات، واستخدم الباحث في هذه الدراسة منهجين، المنهج الاستقرائي والاستنباطي وقد تناول الباحث في هذه الدارسة السؤال الأول: بـ من هو أحمد شوقي وما الأسس التي شكلت فِكره ؛ وجاء عرضه في مبحثين الأول: نَسبه وحياته، الثاني: الأسس التي شكّلت فِكره كــالجانب ( الفطري، الثقافي، السياسي) ، كما جاء في السؤال الثاني: ما القيم التربوية في أشعار أحمد شوقي؛ وجاء عرضه من خلال إحدى عشر قيمة تربوية استنبطها الباحث من خلال أشعاره مع ذكر الشواهد الشِعْرية الدالة عليها، كما جاء في السؤال الثالث: كيف تتم تنمية هذه القيم التربوية لدى المتعلمين بأساليب تربوية مقترحة؛ وجاء عرضه من خلال تسعة مقترحات جاءت مضمنة لما تم استنباطه من قيم تربوية تخص العِلْم والتعليم.
وجاءت أبرز نتائج الدراسة كالآتي:

يرتبط التربية والشِعْر بعلاقة وثيقة الصلة يخدم من خلالها كل منهما الآخر، فالشِعْر مكون رئيس في الفكر التربوي الاسلامي، والشِعْر ركن من أركان اللغة العربية التي يُعدُّ مقوماً من مقومات الهوية الإسلامية.
أن فكر أحمد شوقي فِكراً خصباً ومتعدد الجوانب بما قدمه من خلال شِعْره وفهمه وإلمامه في مجالات كثيرة ومنها التعليم.
أن أحمد شوقي قد برع الأغراض التقليدية للشِعْر كالغزل والرثاء والحكمة والوصف وأبدع في الأغراض التجديدية كالسياسية والتاريخ والاجتماع والمسرحيات الشِعْرية
يؤكد أحمد شوقي وينادي بإجلال المعلم إذ أنه يشكل محور في العملية التعليمية، ونجاحها مربوط به؛ فالمعلم عنده ثروة لا تُقَدَّر بثمن.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Educational values ​​in Ahmed Shawqi's poetry and the possibility of benefiting from them to improve aspects of the educational process

المؤلف [English]

  • abdalslam alqahtani
[Imam University
المستخلص [English]

The research aims to uncover the educational values in Ahmed Shawqi's poetry through his collection of poems, Al-Shawqiyat. In this study, the researcher used the inductive and deductive approach. In this study, the researcher addressed the first question: Who is Ahmed Shawqi and what are the foundations that shaped his thought? It was presented in two sections: his lineage and life, and the foundations that shaped his thought, such as the aspects (innate, cultural, political), as stated in the second question: What are the educational values in Ahmed Shawqi’s poetry? His presentation came through eleven educational values that the researcher deduced through his poetry, while mentioning the poetic evidence indicating them, as stated in the third question: How are these educational values developed among learners through proposed educational methods? His presentation came through nine proposals that included the educational values ​​that were derived related to science and education.
The most important results of the study were:

Education and poetry are linked in a closely related relationship through which they serve each other. Poetry is a major component of Islamic educational thought, and poetry is one of the pillars of the Arabic language, which is considered one of the components of Islamic identity.
Ahmed Shawqi's thought was fertile and multifaceted, as he presented it through his poetry, understanding, and knowledge in many fields, including education.
Ahmed Shawqi has dealt with the traditional purposes of poetry, such as poetry, lamentation, wisdom, and description, and has excelled in innovative purposes such as politics, history, sociology, and poetic plays.
Ahmed Shawqi affirms and calls for reverence for the teacher, as he constitutes the focus of the educational process, and its success is linked to him. The teacher has an invaluable wealth.

الكلمات الرئيسية [English]

  • educational
  • values
  • in
  • poetry
  • Ahmed
  • Shawqi