فعالية برنامج تدريبي قائم على التعلم اليقظ في تحسين فاعلية الذات الأكاديمية وخفض الإرجاء الأكاديمي لدى طلاب الجامعة المتأخرين دراسيًا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المعهد العالى للخدمة الاجتماعية بالإسكندرية

10.21608/edusohag.2025.373080.1697

المستخلص

هدف البحث إلى الكشف عن فعالية برنامج تدريبي قائم على مهارات التعلم اليقظ في تحسين فاعلية الذات الأكاديمية وخفض الإرجاء الأكاديمي لدى طلاب الجامعة المتأخرين دراسيًا؛ ولتحقيق ذلك أعدت الباحثة مقياسًا لفاعلية الذات الأكاديمية, ومقياسًا آخر للإرجاء الأكاديمي؛ وبرنامجًا تدريبيًا قائمًا على مهارات التعلم اليقظ. وتم التحقق من الخصائص السيكومترية للمقاييس على عينة قوامها(200) طالبًا وطالبة. اعتمد البحث على المنهج شبه التجريبي والتصميم التجريبي ذي المجموعة الواحدة قوامها (90) طالبًا من طلاب الفرقة الأولى المتأخرين دراسيًا بالمعهد العالي للخدمة الاجتماعية بالإسكندرية. وقد تم العمل عليهم كمجموعة تجريبية واحدة ذات قياس قبلي وبعدى.
وقد أسفرت نتائج التجربة عن وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي في مقياس فاعلية الذات الأكاديمية وأبعاده, ووجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في القياس القبلي والبعدي لصالح القياس القبلي في مقياس الإرجاء الأكاديمي؛ مما يشير إلى فعالية المتغير المستقل على المتغيرات التابعة لدى العينة, كما تبين عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي لكلٍ من مقياس فاعلية الذات الأكاديمية وأبعاده, ومقياس الإرجاء الأكاديمي. وتمت مناقشة النتائج وتفسيرها في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة, كما تم تقديم مجموعة من التوصيات التربوية والمقترحات البحثية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of a mindful learning-based training program in improving academic self-efficacy and reducing academic procrastination among Retarded University Students

المؤلف [English]

  • Entsar Ibrahim Shaban Ibrahim
Higher Institute of Social Work in Alexandria
المستخلص [English]

The aim of the research was to reveal the effectiveness of a training program based on mindful learning skills in improving academic self-efficacy and reducing academic procrastination among university students who are academically behind. To achieve this, the researcher prepared a scale for academic self-efficacy, another scale for academic procrastination, and a training program based on mindful learning skills. The psychometric properties of the scales were verified on a sample of (200) male and female students. The research was based on the quasi-experimental approach and a single-group experimental design consisting of (90) first-year students who were academically behind at the Higher Institute of Social Work in Alexandria. They were worked on as a single experimental group with pre- and post-measurement.
The results of the experiment showed that there were statistically significant differences between the average scores of the students of the experimental group in the pre- and post-tests in favor of the post-test in the academic self-efficacy scale and its dimensions, and there were statistically significant differences between the average scores of the students of the experimental group in the pre- and post-tests in favor of the pre-test in the academic procrastination scale; This indicates the effectiveness of the independent variable on the dependent variables in the sample. It also showed that there were no statistically significant differences between the average scores of the experimental group in the post-test and follow-up tests for both the academic self-efficacy scale and its dimensions, and the academic procrastination scale. The results were discussed and interpreted in light of the theoretical framework and previous studies. A set of educational recommendations and research proposals were also presented.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Mindful Learning Skills - Academic Self-Efficacy - Academic Procrastination - University Students
  • Retarded Students