أنماط التعلم السائدة لدى طلبة الدراسات العليا في جامعة القدس وفق نموذج مكارثي (4MAT)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة القدس

2 جامعة القدس فلسطين

3 معهد الطفل جامعة القدس

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أنماط التعلم السائدة لدى طلبة الدراسات العليا في جامعة القدس بفلسطين، وفق نموذج مكارثي (4MAT)، ومعرفة الاختلاف في أنماط التعلم لديهم تبعا لاختلاف الجنس والمسمى الوظيفي. استخدم الباحثان المنهج الوصفي، وتكون مجتمع الدراسة من (23) طالب وطالبة، وتكونت عينة الدراسة من (22) طالب وطالبة، وأعد الباحثان أداة الدراسة المتمثلة في استبانة تتضمن مجالات أنماط التعلم الأربعة، وتكونت الاستبانة من (28) فقرة موزعة على المجلات الأربعة، وكشفت نتائج الدراسة: أن الدرجة الكلية لاستجابات عينة الدراسة على مجالات الاستبانة الأربعة كانت مرتفعة في جميع المجالات، مما يشير إلى أن الأنماط التعليمية السائدة لديهم تتميز بتنوع إيجابي، وتستجيب لاحتياجاتهم التعليمية المختلفة، كما كشفت نتائج الدراسة: عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤ 0.05) في المتوسطات الحسابية لأنماط التعلم لدى طلبة الدراسات العليا في جامعة القدس وفقا لنموذج مكارثي تعزى لمتغيري للجنس والمسمى الوظيفي على جميع مجالات الاستبانة. وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة بتعزيز الأنشطة التجريبية والتطبيقية وتطوير استراتيجيات تدعم التفكير التحليلي، مع تحسين المناهج لتحقيق التوازن بين الجوانب النظرية والتطبيقية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Dominant Learning Styles of Graduate Students at Al-Quds University According to McCarthy's 4MAT Model

المؤلفون [English]

  • BASEM SAMAMRA 1
  • Khaled Ali Atta Al-Samara 2
  • Buad Muhammad Faraj Al-Khalis 3
1 Al-Quds University
2 Al-Quds University, Palestine
3 Child Institute, Al-Quds University
المستخلص [English]

This study aimed to identify the prevailing learning styles among graduate students at Al-Quds University in Palestine, according to the McCarthy Model (4MAT), and to know the difference in their learning styles according to gender and job title. The researchers used the descriptive approach, and the study population consisted of (23) male and female students, and the study sample consisted of (22) male and female students. The researchers prepared the study tool, which was a questionnaire that included the areas of the four learning styles. The questionnaire consisted of (28) items distributed among the four magazines. The results of the study revealed that the total score of the study sample’s responses to the four areas of the questionnaire was high in all areas. Which indicates that their prevailing educational styles are characterized by positive diversity and respond to their different educational needs. The results of the study also revealed: There are no statistically significant differences at the significance level (α ≤ 0.05) in the arithmetic averages of the learning styles of graduate students at Al-Quds University according to According to the McCarthy model, the variables of gender and job title are attributed to all areas of the questionnaire In light of these results, the study recommended strengthening experimental and applied activities and developing strategies that support analytical thinking, while improving curricula to achieve a balance between theoretical and applied aspects.                                                              

الكلمات الرئيسية [English]

  • Learning styles
  • graduate students
  • McCarthy's 4MAT model