استخدام طلاب الكلية التطبيقية لمهارات التفكير الجبري في حل مسائل الرياضيات المالية: نموذج ناشئ

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة أم القرى - الکلية التطبيقية المملکة العربية السعودية

المستخلص

تُعد مهارات التفكير الجبري من المهارات الأساسية في الحياة المهنية، لا سيما في المجالات المالية التي تتطلب تخطيطًا دقيقًا، وحسابًا للفوائد، واتخاذ قرارات استثمارية. هدفت هذه الدراسة إلى تحليل كيفية توظيف طلاب دبلوم البنوك والتمويل في الكلية التطبيقية بجامعة أم القرى لمهارات التفكير الجبري أثناء حل مسائل الفائدة البسيطة ضمن مقرر الرياضيات المالية. اعتمدت الدراسة على المنهج النوعي باستخدام النظرية المجذرة، وتم اختيار عينة قصدية مكونة من عشرين طالبًا ممن أنهوا دراسة مقرر الرياضيات المالية. اُستخدمت المقابلات شبه المنظمة القائمة على مهام رياضية سياقية واقعية لجمع البيانات. وكشفت نتائج التحليل عن نموذج نظري ناشئ يتضمن أربع عمليات معرفية رئيسية توضح آليات استخدام مهارات التفكير الجبري لدى الطلاب، وتشمل (1) فهم المشكلة من خلال القراءة المتكررة واستخراج المعلومات المعروفة وغير المعروفة، (2) وتنفيذ الحل من خلال تفسير الرموز واستخدامها بشكل تجريدي وتطبيق الخصائص الجبرية، بالإضافة إلى توظيف التفكير الوظيفي لفهم العلاقات بين المتغيرات. (3) كما تشمل تقييم الحل من خلال التحقق من النتائج وتبسيطها، (4) وتوسيع الحل عبر تعميم النمط الرياضي لصيغة الفائدة البسيطة وتوظيفه في مواقف جديدة. كما أظهرت الدراسة تأثير مجموعة من العوامل المتداخلة على استخدام مهارات التفكير الجبري، أبرزها قدرات الطلاب، ومعرفتهم السابقة، وأساليب التدريس، والدافعية، والاتجاهات نحو الرياضيات.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Applied College Students' Use of Algebraic Thinking Skills in Solving Financial Mathematics Problems: An Emerging Model

المؤلف [English]

  • Bandar Marzoog ALmutairi
College of Community Service and Continuous Education at Umm Al-Qura University
المستخلص [English]

The study aimed to analyze the use of algebraic thinking skills of banking and finance diploma students in the College of Applied Sciences at Umm Al-Qura University in the context of simple interest problems in a financial mathematics course. A qualitative approach to fundamental Theory was used. The sample included twenty students randomly selected to study the financial mathematics course. Semi-structured interviews based on simple interest problem tasks were used to collect empirical data. The study's results revealed four main processes comprising an emerging substantive theory about students' use of algebraic thinking skills. These are: 1) Understanding the problem through repeated reading and extracting known and unknown information; 2) Implementing the solution by identifying the meaning of symbols, using abstract symbols to define variables, and using algebraic properties to arrive at the solution; and using functional reasoning to identify relationships between variables. 3) Evaluating the solution, which is done by verifying the solution, simplifying the solution, and manipulating symbols to verify the solution; 4) Expanding the solution, which is done by generalizing the general pattern of the simple interest formula. The emerging Theory also suggests that intervening factors such as students' abilities, prior knowledge, teacher, motivation,

الكلمات الرئيسية [English]

  • algebraic thinking skills
  • grounded Theory
  • simple interest problems
  • Emerging theoretical model