قضايا التربية في كتابات مالك بن نبي "دراسة تحليلية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم أصول التربية /كلية التربية /جامعة كفر الشيخ

2 كلية التربية بالدقهلية/جامعة الأزهر

10.21608/edusohag.2025.384692.1715

المستخلص

استهدفت الدراسة تحليل بعض قضايا التربية التي ركز عليها "مالك بن نبي" في كتاباته كمدخل أساسي لبناء الإنسان وإخراج الأمة الإسلامية من حالة الجمود إلى الفاعلية، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي مفعلة أسلوب تحليل المضمون في بعده الكيفي لاستقصاء آراء مالك بن نبي التربوية، وتوصلت الدراسة إلى أهمية التربية في بناء إنسان مستنير يجمع بين القيم الروحية والكفاءة العلمية، كما توصلت الدراسة إلى أن أزمة التربية في العالم الإسلامي في جوهرها -كما يرى مالك بن نبي- أنها ترتبط بأزمة التبعية الفكرية والانفصال بين التعليم والقيم، إضافة إلى نقد مالك بن نبي لنظام التلقين التقليدي ودعوته إلى تربية نقدية قائمة على الأفكار التي تحفز الإرادة وتُنمّي الابتكار، وأكدت الدراسة أهمية ربط التربية بتحديات العولمة، وأن للتربية دورًا مهمًا في بناء الإنسان بناءً متكاملاً حيث تسهم في تشكيل وعيه وبناء عقله، وتهذيب أخلاقه وتزكية نفسه وتوجيه سلوكياته، وأن يكون قادرًا على الجمع بين الأصالة والمعاصرة في مسيرة النهضة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Educational Issues in the Writings of Malik Ben Nabi "An Analytical Study"

المؤلفون [English]

  • Heba Benwan 1
  • Ibrahim Mohamed Ali Ibrahim 2
1 قسم أصول التربية /كلية التربية /جامعة كفر الشيخ
2 كلية التربية بالدقهلية/جامعة الأزهر
المستخلص [English]

   The study aimed to analyze some of the Educational Issues that Malik Ben Nabi focused on in his writings as a basic approach to building the human being and bringing the Islamic Nation out of a state of stagnation to effectiveness. The study used the descriptive approach, activating the content analysis method in its qualitative dimension to investigate Malik Ben Nabi’s Educational Views, The study concluded that Education is important in building an Enlightened human being who combines spiritual values ​​and scientific competence. The study also concluded that the Educational Crisis in the Islamic world is essentially - as Malik Ben Nabi sees it - linked to the crisis of intellectual dependency and the separation between Education and values, In addition to Malik Ben Nabi's critique of the traditional indoctrination system and his call for a Critical Education based on ideas that stimulate willpower and foster innovation, the study emphasized the importance of linking Education to the challenges of globalization. It also emphasized that Education plays a significant role in the comprehensive development of the human being, contributing to shaping his awareness, building his mind, refining his morals, purifying his soul, and guiding his behavior, enabling him to combine authenticity and modernity in the process of renaissance.                              

الكلمات الرئيسية [English]

  • Education
  • Educational Issues
  • Writings of Malik Ben Nabi