فاعلية استراتيجية ريأكت (REACT) لتنمية مفاهيم النحو التطبيقي لطلاب المرحلة الجامعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس،كلية التربية،جامعة العريش

المستخلص

هدف البحث إلى تعرُّف فاعلية استخدام استراتيجية ريأكت (REACT) لتنمية مفاهيم النحو التطبيقي لطلاب المرحلة الجامعية، وتم تطبيق البحث على مجموعة تجريبية واحدة، والمُمثلة في طلاب الفرقة الثالثة شعبتي (اللغة العربية، وتعليم ابتدائي لغة عربية)، والذي بلغ عددهم (33) طالًبًا وطالبة في العام الدراسي 2023-2024م، بالفصل الدراسي الثاني بكلية التربية، جامعة العريش، وقدم البحث عددًا من المواد والأدوات من إعداد الباحثة تمثلت في قائمة بمفاهيم النحو التطبيقي اللازمة لطلاب المرحلة الجامعية بكلية التربية، واختبار مفاهيم النحو التطبيقي، والوحدة القائمة على استراتيجية  (ريأكت "REACT" ومفاهيم النحو التطبيقي)، بعد بنائها بما يتناسب مع استراتيجية (REACT)، ودليل لأوراق الطالب لتدريس الوحدة، وأشارت النتائج إلى أن التدريس باستخدام استراتيجية (REACT) يتصف بدرجة تأثير كبيرة في تنمية مفاهيم النحو التطبيقي بمؤشراته:(التحليل النحوي وإعراب النصوص، والتدقيق النحوي في الكتابة الأكاديمية، والتدقيق النحوي في وسائل الإعلام والتواصل الاجتماعي، وتحليل الأخطاء النحوية وتصحيحها) لدى طلاب المرحلة الجامعية بكلية التربية، وقدم البحث عددًا من التوصيات منها تضمين برامج إعداد المعلم الاستراتيجيات الحديثة في التدريس، وتدريب معلمي اللغة العربية في مختلف المراحل الدراسية على توظيف استراتيجية (REACT) لتنمية مفاهيم النحو التطبيقي لدى طلابهم.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of the REACT strategy in developing the concepts of applied grammar for university students

المؤلف [English]

  • Sakina Shehatto
Department of Curricula and Teaching Methods, Faculty of Education, Arish University
المستخلص [English]

The aim of the research was to identify the effectiveness of using the REACT strategy to develop the concepts of applied grammar for university students. The research was applied to one experimental group, represented by third-year students in the two departments (Arabic Language and Primary Education Arabic Language), whose number reached (33) male and female students In the academic year 2023-2024, in the second semester at the Faculty of Education, Arish University, The research presented a number of materials and tools prepared by the researcher, which were represented in a list of applied grammar concepts necessary for undergraduate students in the College of Education, a test of applied grammar concepts, a unit based on the REACT strategy and applied grammar concepts, after constructing it in a manner consistent with the REACT strategy, and a guide for student papers for teaching the unit, The results indicated that teaching using the REACT strategy has a high degree of impact on developing the concepts of applied grammar with its indicators: (grammatical analysis and parsing of texts, grammatical review in academic writing, grammatical review in the media and social communication, and analysis and correction of grammatical errors). Among undergraduate students in the College of Education, the research presented a number of recommendations, including the inclusion of modern teaching strategies in teacher preparation programs, and training Arabic language teachers at various educational levels to employ the (REACT) strategy to develop concepts of applied grammar among their students.

الكلمات الرئيسية [English]

  • REACT strategy
  • applied grammar concepts