بناء وتقنين مقياس متعدد الأبعاد للتلاعب العقلي لدى طلاب الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الإسكندرية كلية الآداب قسم علم النفس

المستخلص

 هدف البحث الحالي إلى إعداد مقياس يستهدف قياس التعرض للتلاعب العقلي لدى عينة من الطلاب في المرحلة الجامعية، وكذلك التحقق من الكفاءة السيكومترية للمقياس. شملت عينة المشاركين (808) من طلاب وطالبات السنة النهائية بقسم علم النفس كلية الآداب جامعة الإسكندرية، تراوحت أعمارهم بين 20 و29 عامًا بمتوسط حسابي 21.797 وانحراف معياري 910.. أسفرت نتائج البحث عن التحقق من تمتع المقياس بدلالات صدق وثبات مرتفعة ومقبولة إحصائياً، مما يعني كفاءة المقياس في قياس التعرض للتلاعب العقلي واعتباره أداة صالحة للتطبيق في البيئة المصرية والركون إلى نتائج تطبيقه في صورته النهائية المكونة من (28) مفردة مقسمة على خمسة أبعاد.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Developing and Validation of A Multidimensional Scale of Gaslighting among University Students

المؤلف [English]

  • Safa Ahmed Fouad Mohmed Saleh
Psychology Department Faculty of Arts Alexandria University
المستخلص [English]

     The current research aimed to develop a scale for assessing exposure to gaslighting among a sample of university students and to examine the psychometric properties of the scale. The research sample consisted of 808 final-year students (both male and female) from the Department of Psychology, Faculty of Arts, Alexandria University. Participants' ages ranged from 20 to 29 years, with a mean age of 21.797 years and a standard deviation of 0. 910.The findings demonstrated that the scale possesses high and statistically acceptable levels of validity and reliability, indicating its effectiveness in measuring exposure to gaslighting. Accordingly, the scale is deemed a psychometrically sound instrument suitable for use in the Egyptian context. The final version of the scale comprised 28 items distributed across five dimensions.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Gaslighting
  • Manipulation
  • Dark Psychology
  • Abuse
  • University Students