التعليم الأخضر في مناهج اللغة العربية المطورة للحلقة الأولى من التعليم الأساسي (دراسة تقويمية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ ورئيس قسم المناهج وطرق التدريس بكلية التربية جامعة سوهاج

2 کلية التربية بالغردقة جامعة جنوب الوادي

المستخلص

هدف البحث إلى الكشف عن مدى توافر أبعاد التعليم الأخضر في المناهج المطورة للغة العربية وذلك استنادًا إلى أهمية التعليم الأخضر والذي يتماشى ورؤية مصر 2030، ولتحقيق هذا الهدف تم تحليل مناهج اللغة العربية المطورة في الحلقة الأولى للتعليم الأساسي، والبالغ عددها 12 كتاب الطالب المقررة على الصفوف الدراسية الستة بالمرحلة الابتدائية لمادة اللغة  العربية، بالإضافة إلى استطلاع آراء عينة من معلمي وموجهي اللغة العربية حول درجة توافر أبعاد التعليم الأخضر، واستخدم البحث المنهج الوصفي التحليلي، وتم الاستعانة بأحد تصاميمه، وهو تصميم "تحليل المحتوى"، والتعرف على آراء معلمي وموجهي اللغة العربية، وتمثلت أداتي البحث في استبانة موجهة لمعلمي وموجهي اللغة العربية، واستمارة تحليل المحتوى بأبعاد التعليم الأخضر(الاجتماعي – البيئي – الاقتصادي - الحياتي) ومؤشرات كل بعد، وقد أشارت نتائج البحث إلى أن توافر أبعاد التعليم الأخضر في مناهج اللغة العربية المطورة جاء بدرجة ضعيفة، وبنسبة بلغت 28 %، كما أظهرت النتائج أن البعد البيئي جاء في المرتبة الأولى، وجاء البعد الاجتماعي في المرتبة الثانية، في حين قد جاء البعد الاقتصادي في المرتبة الثالثة، أما البعد الحياتي فقد جاء في الترتيب الرابع والأخير، وعلى مستوى الصفوف الدراسية جاء الفصل الدراسي الأول من الصف الأول الابتدائي بنسبة 50%  في المرتبة الأولى، ثم في المرتبة الثانية الفصل الدراسي الأول من الصف الثاني الابتدائي بنسبة 42% ، ثم الفصل الدراسي الثاني من الصف الأول الابتدائي بنسبة 40% في المرتبة الثالثة، بينما جاء في المرتبة الرابعة الفصل الدراسي الأول بالصف الثالث ابتدائي بنسبة 39% ، ثم الفصل الدراسي الثاني للصف الثاني الابتدائي بنسبة 32% في المرتبة الخامسة، وكان في المرتبة السادسة بنسبة 28 % الفصل الدراسي الثاني من الصف الرابع، وجاء في المرتبة السابعة بنسبة 26 % كل من الفصل الدراسي الأول من الصف الرابع، والفصل الدراسي الثاني من الصف السادس، وجاء في المرتبة الثامنة بنسبة  24% الفصل الدراسي الثاني للصفين الثالث والخامس، ثم جاء في المرتبتين الأخيرتين بنسب 17%، 20% الفصل الدراسي الأول للصفين الخامس والسادس على الترتيب. وفي ضوء ذلك أوصى البحث بتضمين مناهج اللغة العربية بدروس تدعم التعليم الأخضر، وكذلك تغطية أبعاد التعليم الأخضر بشكل متوازن في مناهج اللغة العربية. كما قدم البحث تصورًا مقترحًا لتضمين مظاهر التعليم الأخضر في مناهج اللغة العربية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Green Education in the Developed Arabic Language Curricula for the First Stage of Basic Education

المؤلف [English]

  • shaimaa Hassan Mahmoud 2
1
2 South Valley University , Hurghada Faculty of Education
المستخلص [English]

This research aims to examine the extent to which the dimensions of green education are incorporated into the developed Arabic language curricula, based on the significance of green education and its alignment with Egypt’s Vision 2030. To achieve this objective, the study analyzed the developed Arabic language curricula used in the first stage of basic education, comprising twelve student textbooks prescribed across the six primary school grades. Additionally, the research surveyed a sample of Arabic language teachers and supervisors to assess their perspectives on the degree of green education integration, The research employed a descriptive methodology, combining content analysis with a survey of teachers' and supervisors' opinions. The research instruments included a questionnaire directed at Arabic language teachers and supervisors, as well as a content analysis form focused on the four dimensions of green education: social, environmental, economic, and life-related, along with indicators for each dimension, The findings revealed that the presence of green education within the developed Arabic language curricula was generally weak, with an overall inclusion rate of 28%. Among the four dimensions, the environmental aspect ranked first, followed by the social dimension in second place and the economic dimension in third. The life-related dimension came last, At the level of individual grade curricula, the first semester of Grade One ranked highest, with a 50% inclusion rate. It was followed by the first semester of Grade Two at 42%, and the second semester of Grade One at 40%. The first semester of Grade Three ranked fourth at 39%, while the second semester of Grade Two came fifth at 32%. In sixth place was the second semester of Grade Four with a rate of 28%. Seventh place was shared by both the first semester of Grade Four and the second semester of Grade Six, each with an inclusion rate of 26%. The second semester of Grades Three and Five both came in eighth at 24%. Finally, the first semester of Grades Five and Six ranked last with inclusion rates of 20% and 17%, respectively, The results also indicated that, from the perspective of teachers and supervisors, the degree of inclusion of green education dimensions and indicators in the developed Arabic language curricula was considered high, Based on these findings, the research recommends advocates for the enhancement of Arabic language curricula through lessons that promote green education, ensuring a balanced coverage of its various dimensions. Additionally, the research proposes a conceptual framework for integrating aspects of green education into the Arabic language curricula.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Green Education
  • Developed Arabic Language Curricula
  • First Stage of Basic Education