وحدة تعليمية قائمة علي أنموذج التعلم الفائق FATA لتنمية كفاءات التعلم الأعمق DLC والشغف المعرفي في العلوم لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

          هدف البحث الحالي إلى تنمية كفاءات التعلم الأعمق (DLC) والشغف المعرفي في العلوم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية من خلال استخدام وحدة تعليمية قائمة على أنموذج التعلم الفائق(FATA) ، وقد اتبع البحث المنهج الوصفي التحليلي في إعداد الوحدة التعليمية وأدوات التقييم، والتي تمثلت في اختبار اتقان المحتوي الأكاديمي الأساسي فى العلوم، ومقياس العقلية الأكاديمية، ومقياس الشغف المعرفي في العلوم، كما تم استخدام المنهج التجريبي لتطبيق تجربة البحث، حيث تم اختيار مجموعة البحث من تلاميذ الصف الرابع الإبتدائي بإحدى المدارس الابتدائية التابعة لإدارة دكرنس التعليمية بمحافظة الدقهلية، وقُسمت المجموعة إلى مجموعتين: تجريبية درست باستخدام الوحدة التعليمية القائمة على أنموذج التعلم الفائق(FATA) ، وضابطة درست بالطريقة التقليدية، وأُجريت القياسات القبلية والبعدية لأدوات التقييم على كلتا المجموعتين، وأظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا لصالح المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي، مما يدل على فاعلية الوحدة التعليمية القائمة علي أنموذج التعلم الفائق FATA في تنمية كفاءات التعلم الأعمق والشغف المعرفي في العلوم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، وأوصى البحث بأهمية توظيف أنموذج التعلم الفائق(FATA)   في تصميم وحدات العلوم، والاهتمام بتنمية الشغف المعرفي لدى التلاميذ في هذه المرحلة، لما له من دور في دعم توجهاتهم نحو الاستكشاف والتعلم الذاتي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

" An Educational Unit Based on the FATA ultra-learning model for Enhancing Deep Learning Competencies (DLC) and Epistemic Curiosity in Science among Primary School Students."

المؤلف [English]

  • aya farouk
Department of Curricula and Teaching Methods, Faculty of Education, Mansoura University
المستخلص [English]

The present research aimed to develop Deep Learning Competencies (DLC) and epistemic curiosity in science among primary school pupils through the implementation of an instructional unit based on the FATA ultra-learning Model. A descriptive-analytical approach was adopted to design the instructional unit and the assessment tools, which included a test to measure mastery of core academic science content, an academic mindset scale, and a scale for epistemic curiosity in science. The experimental method was employed to conduct the research, with the sample consisting of fourth-grade pupils from a primary school affiliated with the Dikirnis Educational Administration in Dakahlia Governorate. The sample was divided into two groups: an experimental group that received instruction through the FATA-based unit, and a control group that was taught using traditional methods. Pre- and post-assessments were administered to both groups. The findings revealed statistically significant differences in favor of the experimental group in the post-assessment, indicating the effectiveness of the instructional unit based on the FATA ultra-learning Model in enhancing deep learning competencies and epistemic curiosity. The study recommends integrating the FATA ultra-learning Model in the design of science units and underscores the importance of nurturing epistemic curiosity at the primary level, as it plays a critical role in promoting students' tendencies toward exploration and self-directed learning.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Ultra-learning Model (FATA)
  • Deep learning competencies (DLC)
  • Epistemic Curiosity in science