تعزيز ممارسات المواطنة الرقمية لطلاب التعليم الثانوي العام بمحافظة دمياط من وجهة نظر المعلمين (تصور مقترح)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية النوعية جامعة دمياط

2 كلية التربية النوعية -جامعة دمياط

المستخلص

  يهدف البحث الحالي إلى الوقوف على ممارسات المواطنة الرقمية لطلاب التعليم الثانوي العام بمحافظة دمياط من وجهة نظر المعلمين وتعزيزها، وانتهج البحث المنهج الوصفي مستخدمًا الاستبانة كإحدى أدواته، وتم تطبيقها على عينة عشوائية من معلمي التعليم الثانوي العام بمحافظة دمياط، وقامها (492) معلم ثانوي.
   وأسفرت النتائج عن أن مستوى المواطنة الرقمية لدى طلاب التعليم الثانوي العام من وجهة النظر المعلمين بدرجة متوسطة، وأن أفضل أبعادها والتي جاءت بدرجة متوسطة أيضًا بُعد الوصول الرقمي، ويليه النشاط الرقمي، ويليه الحقوق والمسئولية الرقمية ثم يليها ندرة في بُعد التعلم الرقمي وندرة في بُعد الصحة والرفاهية الرقمية، وقد يرجع ذلك إلى تحديات المواطنة الرقمية والتي تتنوع فيما بين تحديات مجتمعية، وإدارية، وتعليمية، وتحديات مرتبطة بالمعلمين، والطلاب.
   وتوصل البحث إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات أفراد العينة تعزي إلى النوع، والعمر، والوظيفة التعليمية، والخبرة التدريسية، والخبرة في استخدام التقنيات الرقمية، فيما عدا المؤهل العلمي، وخلُص البحث إلى وضع تصور مقترح لتعزيز ممارسات المواطنة الرقمية لدى طلاب التعليم الثانوي العام بمحافظة دمياط.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Enhancing Digital Citizenship Practices Among Students of General Secondary Education in Damietta Governorate from the Perspective of Teachers (A Proposed Framework)

المؤلفون [English]

  • Malak Salama 1
  • Menna allah Lutfi 2
1 Faculty of education Specific Education Damietta University
2 Faculty of Specific Education, Damietta University
المستخلص [English]

      The present study aims to investigate and promote the practices of digital citizenship among general secondary school students in Damietta Governorate from the perspective of their teachers. A descriptive research design was adopted, utilizing a questionnaire as the primary data collection instrument. The questionnaire was administered to a randomly selected sample of (492) general secondary school teachers within the governorate.
      The findings revealed that, from the teachers’ perspectives, students’ overall level of digital citizenship was moderate. Among the various dimensions, digital access received the highest rating-albeit still at a moderate level-followed by digital engagement, and digital rights and responsibilities. In contrast, the dimensions of digital learning and digital health and well-being were perceived as notably underdeveloped. These gaps may be attributed to several challenges associated with digital citizenship, including societal, administrative, and educational obstacles, as well as those related to both teachers and students.
      Furthermore, the analysis indicated statistically significant differences in participants’ responses based on gender, age, teaching role, years of teaching experience, and experience with digital technologies. No statistically significant differences were observed in relation to academic qualifications. Based on these results, the study concludes with a proposed framework designed to enhance digital citizenship practices among general secondary school students in Damietta Governorate.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Digital Citizenship
  • Digital Access
  • Digital Learning
  • Digital Health and Wellness
  • Digital Activity
  • Digital Rights and Responsibilities
  • Challenges of Digital Citizenship.