تصورات معلمي العلوم والرياضيات نحو توظيف Chat GPT في التعليم بمدينة مكة المكرمة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة بيشة

2 وزارة التعليم

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على تصورات معلمي العلوم والرياضيات في المرحلة المتوسطة نحو توظيف Chat GPT في التعليم بمدينة مكة المكرمة، ولتحقيق الهدف تم استخدام المنهج الوصفي المسحي، وتمثلت أداة الدراسة في استبانة تضمنت ثلاث محاور: احدهما يتعلق بخصائص وسمات Chat GPT ، والثاني يتعلق بكيفية توظيف Chat GPT في التعليم، والثالث يتعلق بمعوقات توظيف Chat GPT في التعليم، وقد طبقت الأداة بعد التأكد من صدقها وثباتها على عينة من معلمي الرياضيات والعلوم للمرحلة المتوسطة بمدينة مكة المكرمة وعددهم (260).
  كما وتم استخدام الأساليب الإحصائية المناسبة للإجابة على أسئلة الدراسة ومنها: التكرارات، النسب المئوية، اختبار T-test، المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، تحليل التباين الأحادي، وتم التوصل إلى أن لدى أفراد الدراسة معرفة جيدة بتوظيف Chat GPT في التعليم حيث كانت الدرجة مرتفعة للثلاث المحاور: خصائص وسمات Chat GPT، كيفية توظيفه في التعليم ، كما توصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين تصورات معلمي العلوم والرياضيات في المرحلة المتوسطة نحو توظيف Chat GPT في التعليم بمدينة مكة المكرمة تعزى لمتغيرات: الجنس، التخصص، الدورات التدريبية، وقد أوصت الدراسة بتعزيز تصورات معلمي العلوم والرياضيات نحو توظيف Chat GPT في التعليم، وتشجيعهم على تحويل تلك التصورات إلى ممارسات تدريسية واقعية، وإدراج توظيف Chat GPT في التعليم وكيفية التعامل معه من قبل المعلمين وتطبيقها بالشكل الأمثل في برامج إعداد معلمي العلوم والرياضيات والدورات التدريبية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Perceptions of Science and Mathematics Teachers on the Use of ChatGPT in Education in MakkahCity

المؤلفون [English]

  • Amirah ALZahrani 1
  • Haifa ALOtaibi 2
1 university of Bisha
2 ministry of education
المستخلص [English]

The aim of the study was to explore the perceptions of science and mathematics teachers in the intermediate stage regarding the use of Chat GPT in education in the city of Mecca, Saudi Arabia. To achieve this objective, the study employed a descriptive survey method, and the research instrument was a questionnaire consisting of three dimensions: one related to the characteristics and features of Chat GPT, the second focusing on how Chat GPT can be employed in education, and the third addressing the obstacles to its implementation in educational settings. The instrument was administered to a sample of 260 science and mathematics teachers in the intermediate stage in Mecca after ensuring its validity and reliability.
The study utilized appropriate statistical methods to answer the research questions, including frequencies, percentages, T-tests, means, standard deviations, and one-way analysis of variance (ANOVA). The results indicated that the study participants had a good understanding of employing Chat GPT in education, as the scores were high across all three dimensions: the characteristics and features of Chat GPT, and its application in educational contexts. Additionally, the study found no statistically significant differences at a significance level of 0.05 in the perceptions of science and mathematics teachers regarding the use of Chat GPT based on variables such as gender, specialization, and training courses.
The study recommended enhancing the perceptions of science and mathematics teachers towards the use of Chat GPT in education and encouraging them to translate these perceptions into practical teaching practices. It also suggested incorporating the use of Chat GPT in educational training programs, providing guidance on how teachers can effectively engage with this technology, and implementing these recommendations in teacher preparation programs, training courses, and workshops.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Chat GPT
  • Science Teachers
  • Math Teachers
  • Middle School