وحدة مقترحة في الكيمياء قائمة على مبادئ الصناعة الخضراء وتطبيقاتها الحياتية لتنمية المعرفة البيئية والتفكير المستدام والاتجاه نحو الاقتصاد الأخضر لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية جامعة عين شمس

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى بناء وحدة مقترحة في الكيمياء قائمة على مبادئ الصناعة الخضراء وتطبيقاتها الحياتية في تنمية المعرفة البيئية والتفكير المستدام والاتجاه نحو الاقتصاد الأخضر لدى طلاب المرحلة الثانوية.
ولتحقيق هذا الهدف، قامت الباحثة بإعداد دليل للمعلم وكتاب الأنشطة للطالب خاص بوحدة (الصناعات الخضراء والمستدامة)، كما تم بناء أدوات البحث وهي عبارة عن اختبار في المعارف البيئية ومقياس للتفكير المستدام ومقياس الاتجاه نحو الإقتصاد الأخضر. وللتحقق من فاعلية الوحدة المقترحة في الكيمياء، تم اختيار مجموعة تجريبية مكونة من 32 طالب من طلاب الصف الثاني الثانوي درست وحدة الصناعات الخضراء والمستدامة. وتم تطبيق أدوات البحث قبل وبعد تدريس الوحدة المقترحة. وأظهرت نتائج البحث وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لأدوات البحث لصالح التطبيق البعدي، وهذا يدل على فاعلية الوحدة المقترحة في الكيمياء والمعدة في ضوء مبادئ الصناعة الخضراء وتطبيقاتها الحياتية لتنمية المعرفة البيئية والتفكير المستدام والاتجاه نحو الاقتصاد الأخضر لدى الطلاب. وفي ضوء هذه النتائج أوصي البحث بضرورة الاهتمام بالصناعات الخضراء وتطبيقاتها الحياتية، والاهتمام بتنمية المعارف البيئية والتفكير المستدام والاتجاه نحو الاقتصاد الأخضر لدى طلاب المرحلة الثانوية

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A Suggested unit in chemistry based on principals of green industry and its life applications to develop environmental knowledges, sustainable thinking and attitude towards green economy for secondary stage students

المؤلف [English]

  • Sally Kamal Ibrahim Abdelfattah
Curriculum and teaching methods department Faculty of Education Ain Shams University
المستخلص [English]

The current research aimed to build a suggested unit in chemistry Based on principals of green industry and its life applications in developing environmental knowledges, sustainable thinking and attitude towards green economy for secondary stage students. To achieve this goal, the researcher prepared a Chemistry unit, Research tools have also been built, which are a test of environmental knowledge, scale of sustainable thinking and scale of attitude towards green economy.
To verify the effectiveness of this unit, a group of 32students from 2nd  secondary stage was selected and suggested unit was taught for them. Research tools were applied before and after studying unit. The result of research showed that there is a statistically significant difference between the mean scores of students of experimental group in pre and post applications of research tools in favor of the post applications. This indicates the effectiveness of Chemistry unit prepared according to principals of green industry and their life applications in developing environmental knowledges, sustainable thinking skills and attitude towards green economy among 2nd secondary stage students.According to these results, the research recommended to design different units according to principals of green industry, and include sustainable thinking skills, and green economy in Science education.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Green Industry
  • Environmental Knowledges
  • Sustainable Thinking
  • Attitude Towards Green Economy